نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 122
قيامت را تذكر مىدهد، چون تقوا هرگز دست
نمىدهد، و معصيت هرگز اجتناب نمىشود، مگر با يادآورى روز جزا، هم چنان كه خود
خداى تعالى فرمود:(إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ
لَهُمْ عَذابٌ شَدِيدٌ بِما نَسُوا يَوْمَ الْحِسابِ).[1]
و در اينكه از ميان همه اسماء قيامت كلمه حشر را انتخاب نموده و فرمود:(أَنَّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ) اشاره لطيفى است به حشرى كه حاجيان
دارند، و همه در منا و عرفات يك جا جمع مىشوند و نيز اشعار دارد به اينكه حاجى
بايد از اين حشر و از اين افاضه و كوچ كردن به ياد روزى افتد كه همه مردم به سوى
خدا محشور مىشوند و لا يغادر منهم احدا و خداوند احدى را از قلم نمىاندازد.
بحث روايتى
[ (در ذيل آيات حج و شان نزول و بيان آنها)]
در تهذيب و
در تفسير عياشى از امام صادق ع روايت آوردهاند كه در ذيل آيه:
(وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّهِ) فرمود: اين تمام
كردن حج و عمره واجب است.[2] و نيز در
تفسير عياشى از زراره و حمران و محمد بن مسلم از امام باقر و امام صادق ع روايت
كرده كه گفتند: ما از آن دو بزرگوار از كلام خداى تعالى كه مىفرمايد:
(وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّهِ) پرسيديم، فرمودند
تماميت حج به اين است كه در آن رفث و فسوق و جدال نشود.[3]
و در كافى از امام صادق ع روايت كرده كه در ضمن حديثى فرمود: منظور از تمام كردن
حج و عمره اداى آن، و هم اين است كه وقتى به احرام آن دو در آمدند از محرمات احرام
بپرهيزند.[4] مؤلف: اين
روايات منافاتى با آن معنايى كه ما براى اتمام كرديم ندارد چون واجب بودن حج و
عمره و اداى آن همان اتمام آن است.
و در كافى از
حلبى از امام صادق ع روايت كرده كه فرمود: رسول خدا
[1] كسانى كه از راه خدا گمراه شدند عذابى سخت دارند بخاطر اينكه
روز حساب را فراموش كردند. سوره ص آيه 26