نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 68
بعضى[1]
گفتهاند: منظور از آن گناهان صغيره است. و اگر منظور اين باشد بايد گفت:
استثناء
در آيه منقطع و نظير استثناى همه پسرانم آمدند مگر پسر همسايه است.
بعضى[2]
گفتهاند: لمم عبارت از اين است كه كسى تصميم بر گناه بگيرد ولى انجام
ندهد. كه در اين صورت نيز استثناء منقطع خواهد بود.
بعضى[3]
گفتهاند: لمم، گناهى است كه گهگاه ارتكاب شود، و مرتكب آن عادت بر آن نكرده باشد.
كه در اين صورت لمم هم شامل گناهان كبيره مىشود و هم صغيره، و مضمون آيه با مضمون
آيه شريفه(وَ الَّذِينَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا
أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ يَغْفِرُ
الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَمْ يُصِرُّوا عَلى ما فَعَلُوا وَ هُمْ
يَعْلَمُونَ)[4] كه
در وصف متقين و محسنين است منطبق مىشود، و مضمون همان را مىگويد، چون اين آيه
مىفرمايد: متقين و نيكوكاران كسانى هستند كه اگر عمل زشتى مىكنند، و يا به
خود ستمى روا مىدارند، بسيار به ياد خدا مىافتند، و براى گناهان خود طلب مغفرت
مىكنند، چون مىدانند غير از خدا كسى نيست كه گناهان را بيامرزد، و كسانى هستند
كه هرگز بر آنچه كردهاند عالما عامدا اصرار نورزيدهاند .
و
در روايات اهل بيت (ع) به معناى سوم تفسير شده، مثلا در اصول كافى از ابن عمار از
امام صادق (ع) روايت آمده كه فرمود: لمم اين است كه كسى بر گناهى تصميم بگيرد و
بعد استغفار كند[5].
و
نيز به سند خود از محمد بن مسلم از امام صادق (ع) روايت كرده كه فرمود: لمم اين
است كه انسان گاهى گناهى را مرتكب شود، و ديگر تا مدتى پيرامون آن نگردد، و باز
بار ديگر مرتكبش شود[6].
و
باز به سند خود از ابن عمار از امام صادق (ع) روايت كرده كه فرمود: لمام آن
بندهاى است كه پشت سر هم گناه مىكند، اما طبعش خواهان آن نيست[7]
(در هيچ يك از اين سه روايت كلمه لمم به گناه صغيره معنا نشده).