نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 580
ولى بعضى[1]
از مفسرين احتمال دادهاند مراد از قانتين خصوص قوم و قبيله خود مريم باشد، چون آن
جناب از خاندان و از بيتى به وجود آمد كه عموما اهل صلاح و طاعت بودند.
ولى
اين احتمال بعيد است، اولا به خاطر وجهى كه قبلا ذكر كرديم، و ثانيا به خاطر اينكه
آيه شريفه در مقام تعريض به دو تن از زنان رسول خدا 6 است، و در چنين مقامى
مناسب آن است كه منظور از قانتين عموم اهل طاعت و خضوع براى خدا باشد.
بحث
روايتى [ (رواياتى پيرامون فضيلت فاطمه 3، خديجه، مريم و آسيه و در
باره نحوه كشته شدن همسر فرعون)]
در
تفسير برهان از شرف الدين نجفى، و او بدون ذكر سند از امام صادق (ع) روايت كرده كه
در شان نزول آيه شريفه(ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ
كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ ...) فرموده:
اين مثل را خداى تعالى براى عايشه و حفصه زده، كه عليه رسول خدا 6 و در دشمنى با
آن جناب دست به دست هم داده، سر او را فاش كردند[2].
و
در مجمع البيان از ابو موسى از رسول خدا 6 روايت كرده كه فرمود: از مردان،
بسيارى به حد كمال رسيدند، ولى از زنان به جز چهار نفر به حد كمال نرسيدند، اول
آسيه دختر مزاحم همسر فرعون، و دوم مريم دختر عمران، و سوم خديجه دختر خويلد، و
چهارم فاطمه دختر محمد 6 بودند[3].
و
در الدر المنثور است كه احمد و طبرانى و حاكم، (وى حديث را صحيح دانسته)، از ابن
عباس روايت كردهاند كه گفت: رسول خدا 6 فرموده: افضل زنان اهل بهشت، خديجه دختر
خويلد، و فاطمه دختر محمد 6، و مريم دختر عمران، و آسيه دختر مزاحم همسر فرعون
است، و در فضيلت او همين بس كه خداى تعالى داستانش را در قرآن براى ما ذكر كرده كه
گفت:(رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ)[4].
و
در همان كتاب آمده كه طبرانى از سعد بن جناده روايت كرده كه گفت: رسول خدا 6
فرمود: خداى تعالى مريم دختر عمران و همسر فرعون و خواهر موسى را در بهشت به
ازدواج من در آورد[5].