نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 542
آورده و
اعمال صالح مىكنند از ظلمتها به سوى نور بيرون كند. و كسى كه به خدا ايمان
مىآورد و عمل صالح مىكند خدا او را به بهشتهايى داخل مىكند كه نهرها از زير
درختانش جارى است بهشتهاى جاودانه كه ايشان تا ابد در آن خواهند بود و خدا چه
نيكو كرده است رزق چنين كسان را (11).
خدايى
كه هفت آسمان و از زمين هم مثل آن را بيافريد و امر او در بين آنها پيوسته نازل
مىشود تا معلوم گردد كه خدا بر هر چيزى توانا است و اينكه خداى تعالى به هر چيزى
احاطه علمى دارد (12).
بيان
آيات [مقصود از شدت حساب در جمله (فَحاسَبْناها حِساباً
شَدِيداً) ]
اين
آيات موعظه و تهديد و بشارت است، و با اين اندرزها توصيه به تمسك به احكام خدا را
تاكيد مىكند، و يكى از آن احكام همان احكام طلاق و عده است، و در قرآن كريم هيچ
توصيهاى در باره هيچ حكمى به قدر احكام راجعه به زنان تاكيد نشده، و اين نيست مگر
به خاطر اينكه دنبال اين احكام و اين توصيهها خبرى هست.
(وَ كَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ عَتَتْ عَنْ أَمْرِ رَبِّها وَ رُسُلِهِ فَحاسَبْناها
حِساباً شَدِيداً وَ عَذَّبْناها عَذاباً نُكْراً) راغب
مىگويد: مصدر عتو كه فعل عتت از آن مشتق است، به معناى
سرباز زدن از اطاعت است[1]. و بنا
به گفته راغب كلمه عتو قريب المعناى با استكبار است. و نيز در باره
كلمه نكر گفته: اين كلمه به معناى زيركى و تيزهوشى و سياستمدارى است،
و نيز به معناى پيشامد بسيار دشوارى است كه در انظار غير معروف و غير معمولى باشد[2].
و مراد از آن در خصوص آيه شريفه معناى دوم است.
و
در مجمع البيان گفته: نكر به معناى منكر و كار بسيار زشتى است كه
نظيرش از كسى ديده نشده باشد[3].
و
مراد از قريه ، اهل قريه است، كه به نحو مجاز از اهل قريه به قريه
تعبير مىكنند، نظير آيه(وَ سْئَلِ
الْقَرْيَةَ)[4]،
كه منظور سؤال از اهل قريه است، و جمله (عَتَتْ
عَنْ أَمْرِ رَبِّها وَ رُسُلِهِ) اشاره است به اينكه اهل قريه
به خدا كفر ورزيدند و مرتكب شرك شدند، و كفر