نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 504
در پاسخ
مىگوييم: قبل از اين آيات خداى تعالى چند نوبت به وسيله تحدى انكار مشركين را
باطل كرده و فرموده بود: اگر شك داريد كه اين قرآن از ناحيه خداست، و احتمال
مىدهيد خود محمد كه يك فرد بشر است آن را ساخته و پرداخته باشد، شما مشركين هم
بشريد، و عرب هم هستيد، يك سوره و حد اقل يك آيه به مثل آن بياوريد، پس در مقام
آيه چنين بهانهاى در كار نيست، و براى اقامه حجت شهادت مؤكدتر از صرف خبر است و
حتى از خبرى كه مدلل است، نيز مؤكدتر است.
(وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ)- اين جمله علم خداى تعالى را
به ياد آنان مىآورد، علمش به دقائق اعمال آنان، مىخواهد دستور
فامنوا را به اين وسيله تاكيد كند، و معناى آن اين است كه: ايمان بياوريد، و
در ايمان آوردن خود كوشش هم بكنيد، براى اينكه خدا به دقائق اعمالتان عالم است،
هرگز از هيچ يك از آن اعمال غافل نمىماند، و او به طور قطع جزاى اعمالتان را
مىدهد.
[آياتى
كه بر جمع شدن مردم در قيامت براى فصل قضاء دلالت مىكنند]
(يَوْمَ يَجْمَعُكُمْ لِيَوْمِ الْجَمْعِ ذلِكَ يَوْمُ التَّغابُنِ ...)
كلمه يوم ظرف است براى جمله قبلى كه مىفرمود: به طور قطع مبعوث
مىشويد ... و منظور از يوم جمع روز قيامت است كه مردم همگى جمع
مىشوند، تا خداى تعالى بينشان فصل قضا كند، هم چنان كه فرمود:(وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَجَمَعْناهُمْ جَمْعاً)[1].
و
مساله جمع شدن براى روز قيامت در قرآن كريم مكرر آمده، و امثال آيه زير آن را
تفسير مىكند و مىفرمايد:(إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي
بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فِيما كانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ)[2] و
نيز مىفرمايد: (فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ
الْقِيامَةِ فِيما كانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ)[3]
و مىفرمايد:(إِنَّ رَبَّكَ هُوَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ
الْقِيامَةِ فِيما كانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ)[4]،
كه همه اين آيات اشاره دارند به اينكه جمع شدن مردم در قيامت به منظور فصل القضاء
و داورى است.
(ذلِكَ يَوْمُ التَّغابُنِ)- راغب مىگويد: كلمه
غبن (كه تغابن مصدر باب تفاعل آن
[1] و در صور دميده مىشود و ما همه را جمع مىكنيم. سوره كهف،
آيه 99.
[2] پروردگارت در روز قيامت در بين آنان و آنچه مورد اختلافشان
بود داورى مىكند. سوره جاثيه، آيه 17.
[3] خداى تعالى در روز قيامت بين آنان در آنچه اختلاف داشتند حكم
مىكند. سوره بقره، آيه 113.
[4] محققا خود پروردگارت در روز قيامت بين آنان در آنچه همواره
اختلاف مىكردند داورى خواهد نمود. سوره سجده، آيه 25.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 504