نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 463
كاروانى از
تجار وارد مدينه شد، و آن روز روز جمعه بود، و مردم در نماز جمعه شركت كرده بودند.
رسول خدا 6 مشغول خطبه نماز بود. كاروانيان به منظور اعلام آمدن خود، طبل و
دائره كوبيدند، مردم داخل مسجد، نماز و رسول خدا 6 را رها نموده، به طرف
كاروانيان متفرق شدند. اين آيه شريفه بدين مناسبت نازل شد. و بنا بر اين منظور
از لهو همان استعمال طبل و دائره و ساير آلات طرب به منظور جمع شدن
مردم است. و ضمير در اليها به تجارت برمىگردد، چون مقصود اصلى مردم
از متفرق شدن همان رسيدن به تجارت بود، و طبل و دائره وسيلهاى براى تجارت بوده،
نه مقصود اصلى. بعضى از مفسرين[1] گفتهاند:
ضمير اليها به كلمه احدهما- يكى از لهو يا تجارت كه در
تقدير است برمىگردد، گويا فرموده: انفضوا الى اللهو ، و انفضوا
الى التجارة يعنى: يا به طرف سر و صداى طبل متفرق شدند، و يا به طرف تجارت،
چون هر يك از اين دو عامل سبب جداگانهاى بود، براى متفرق شدن مردم. و به همين جهت
در آيه شريفه با آوردن كلمه أو بين آن دو ترديد انداخت، و
نفرمود تجارة و لهوا ، و ضمير مذكور هم صلاحيت براى برگشتن به هر دو عامل
را دارد. خواهى گفت: بايد ضمير با مرجعش از نظر مذكر و مؤنث بودن مطابق باشد، و
كلمه لهو مذكر، و ضمير اليها مؤنث است. جواب مىگوييم:
بله، قاعده همين است، ليكن كلمه لهو چون در اصل مصدر است، لذا هم
مىشود ضمير مذكر به آن برگردانيد و هم مؤنث.
و
باز به همين جهت است كه(ما عِنْدَ اللَّهِ) را
بهتر از هر دو دانسته، و فرموده:(خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ
مِنَ التِّجارَةِ) و آن دو را جدا جدا ذكر كرد، و نفرموده:
خير من اللهو و التجارة .
(قُلْ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجارَةِ وَ اللَّهُ
خَيْرُ الرَّازِقِينَ)- در اين قسمت از آيه به رسول خدا
6 امر مىكند كه مردم را به خطايى كه مرتكب شدند متنبه كند، و بفهماند كه كارشان
چقدر زشت بوده. و مراد از جمله(ما عِنْدَ اللَّهِ)
ثوابى است كه خداى تعالى در برابر شنيدن خطبه و موعظه در نماز جمعه عطاء
مىفرمايد.
و
معناى جمله اين است كه: به ايشان بگو آنچه نزد خدا است از لهو و تجارت بهتر است،
براى اينكه ثواب خداى تعالى خير حقيقى و دائمى، و بدون انقطاع است، و اما آنچه در
لهو و تجارت است اگر خير باشد خيرى خيالى و غير دائمى و باطل است. و علاوه بر اين،
چه بسا خشم خدا را در پى داشته باشد، هم چنان كه لهو هميشه خشم خداى تعالى را در
پى دارد.