نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 441
هم در به
دست آوردن آن مىداديم. خداى تعالى فرمود:( تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ
فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِكُمْ)
...(ذلِكَ الْفَوْزُ
الْعَظِيمُ )[1].
و
در همان تفسير در ذيل آيه(وَ أُخْرى تُحِبُّونَها
نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِيبٌ) آمده كه
امام فرمود: يعنى فتح امام قائم. و در روايتى ديگر فرموده: يعنى فتح مكه[3].
و
در كتاب احتجاج از امير المؤمنين (ع) آمده كه در ضمن حديثى فرمود:
زمين
هيچ وقت از عالمى كه ما يحتاج خلق را بيان كند و متعلمى كه در راه نجات به دنبال
علماء مىرود، خالى نبوده، هر چند كه اين دو طائفه هميشه در اقليت بودهاند. و
خداى تعالى اين معنا را در امتهاى انبياى گذشته بيان نموده است، و آن امتها را
مثل براى آيندگان كرده، مثل اين كلامش كه در باره حواريين عيسى (ع) مىفرمايد:
عيسى به ساير بنى اسرائيل گفت:(مَنْ أَنْصارِي إِلَى
اللَّهِ قالَ الْحَوارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللَّهِ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ
اشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ)[4].
مؤلف:
اين روايت هر چند در تفسير آيه آل عمران وارد شده، ولى در باره آيه مورد بحث نيز
فائده مىدهد.
و
در الدر المنثور است كه ابن اسحاق و ابن سعد از عبد اللَّه بن ابى بكر بن محمد بن
عمرو بن حزم روايت كردهاند كه گفت: رسول خدا 6 به آن چند نفرى كه در عقبه
ديدارش كردند فرمود: از بين خود دوازده نفر را به عنوان كفيل قوم خود به من معرفى
كنيد، همان طور كه حواريون عيسى بن مريم كفيل قوم خود بودند[5].