نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 362
[چند
روايت در باره فىء و موارد مصرف آن، و در ذيل آيه (ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ ... )]
و
در كتاب توحيد از على (ع) روايت شده كه در پاسخ شخصى كه آياتى از قرآن برايش مشتبه
شده بود در مورد آيه (فَأَتاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ
لَمْ يَحْتَسِبُوا) ا كه معناى آمدن خدا چيست؟ فرمود: يعنى عذابى بر آنان فرستاد[1].
و
در تهذيب به سند خود از حلبى از امام صادق (ع) روايت آورده كه فرمود:
فىء
در آيه شريفه(ما أَفاءَ اللَّهُ عَلى رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَما
أَوْجَفْتُمْ عَلَيْهِ) عبارت است از آن اموالى كه بدون جنگ
و خونريزى از دشمن گرفته شده باشد. و كلمه أنفال شامل اين قسم غنيمت
هم مىشود، و در حقيقت فىء به منزله انفال است[2].
و
در مجمع البيان آمده كه منهال بن عمر از على بن الحسين (ع) روايت كرده كه فرمود:
منظور از ذى القربى و يتامى و مساكين و ابن السبيل در آيه(وَ
لِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ)
قرباى ما، و مسكينان ما، و ابن السبيل ما است[3].
مؤلف:
اين معنا در تهذيب از سليم بن قيس از امير المؤمنين (ع) نيز روايت شده. و در مجمع
البيان بعد از نقل روايت منهال گفته است: همه فقهاء گفتهاند كه منظور آيه، يتاماى
عموم مردم است، و همچنين مساكين و ابناى سبيل. و اين معنا از ائمه (ع) هم روايت
شده[4].
و
در كافى به سند خود از زراره نقل كرده كه از حضرت باقر و حضرت صادق (ع) شنيده كه
فرمودند: خداى تعالى امور خلق خود را به پيامبرش تفويض نموده تا معلوم كند
اطاعتشان چگونه است، آن گاه اين آيه را تلاوت فرمودند:(ما
آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا)[5].
مؤلف:
روايات در اين معنا از ائمه اهل بيت (ع) بسيار وارد شده، و مراد از واگذار
نمودن امور خلق به طورى كه از روايات برمىآيد، امضايى است كه خداى تعالى از
تشريعات رسول خدا 6 نموده، و اطاعت آن جناب را در آن تشريعات واجب ساخته، و
ولايت و سرپرستى مردم را به آن جناب واگذار نموده. اين است معناى تفويض نه اينكه
از خود سلب اختيار نموده، و امور را به كلى به آن جناب واگذار كرده