نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 244
چيزى كه در
اينجا بايد گفت نكتهاى است كه حرف فاء آن را مىرساند، و مىفهماند
اين جمله تفريع و نتيجهگيرى از بيان سابق است، كه در باره قرآن و شرح حال طوايف
سهگانه در قيامت داشتيم.
و معنايش
اين است كه: وقتى قرآن داراى چنين صفاتى بود، و در آنچه از حال مردم بعد از مرگشان
خبر مىداد صادق بود، پس پروردگارت را كه چنين كتابى بر تو نازل كرده تسبيح گوى، و
او را از هر عيبى منزه بدار، در حالى كه از نام او استقامت بجويى، و يا مظهر نام
او باشى، و از عقيده و ادعايى كه اين مكذبين و ضالين دارند اعراض نمايى.
بحث
روايتى [ (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته)]
در
مجمع البيان در ذيل آيه(أَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ
الزَّارِعُونَ) مىگويد: از رسول خدا 6 روايت شده كه فرمود:
هيچ وقت نگوييد من زراعت كردم، بلكه بگوييد من حرث كردم[1].
مؤلف:
اين روايت را الدر المنثور هم از عدهاى از صاحبان كتب حديث از ابو هريره از آن
جناب نقل كرده[2].
و
در تفسير قمى در ذيل آيه(أَ أَنْتُمْ
أَنْزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ) مىگويد: از معصوم روايت شده كه
فرمود: مزن ابر است و در ذيل جمله(نَحْنُ جَعَلْناها تَذْكِرَةً) فرمود: يعنى آتش را وسيله يادآورى
آتش روز قيامت كرديم،(وَ مَتاعاً لِلْمُقْوِينَ)
فرمود يعنى وسيله زندگى محتاجان[3].
و
در مجمع البيان در ذيل آيه شريفه(فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ
الْعَظِيمِ) مىگويد: در روايتى صحيح از رسول خدا 6 آمده كه وقتى اين آيه نازل
شد، فرمود: همين آيه را ذكر ركوع خود كنيد (و بگوييد سبحان ربى العظيم)[4].
مؤلف:
اين روايت را كتاب فقيه[5] نيز به
طور مرسل، يعنى بدون ذكر سند آورده، و