نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 170
او داراى
جلال و اكرام است باقى مىماند مىباشد، و يا اينكه مراد از وجه همانطور كه
گفتيم صفت كريمه و اسم مقدس خداى تعالى است، و معلوم است كه برگشت اجراى اسم بر
اسم، اجراى آن بر ذات است.
و
معناى آيه شريفه بنا بر اينكه منظور از وجه اسم بوده باشد، و با در نظر گرفتن
اينكه بقاى اسم يعنى آن ظهورى كه اسم لفظى، از آن حكايت مىكند فرع بقاى مسمى است
چنين مىشود: و پروردگارت- عز اسمه- با همه جلال و اكرامش باقى مىماند،
بدون اينكه فناى موجودات اثرى در خود او و يا دگرگونى در جلال و اكرام او
بگذارد .
و
بنا بر اينكه مراد از وجه خدا هر چيزى باشد كه ديگران رو به آن دارند كه قهرا
مصداقش عبارت مىشود از تمامى چيزهايى كه به خدا منسوبند، و مورد نظر هر خداجويى
واقع مىگردد، مانند انبيا و اولياى خدا و دين او و ثواب و قرب او و ساير چيزهايى
كه از اين قبيل باشند معناى آيه چنين مىشود: همه زمينيان فانى مىگردند، و
بعد از فناى دنيا آنچه نزد او است و از ناحيه او است، از قبيل انواع جزا و ثواب و
قرب به او باقى مىماند، هم چنان كه در جاى ديگر فرموده:(ما عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ)[1].
در
سابق هم در تفسير آيه شريفه(كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ
إِلَّا وَجْهَهُ)[2]،
مطالبى گفتيم كه به درد اينجا هم مىخورد.
[منظور
از سؤال هر كه در آسمان و زمين است از خدا، و معناى اينكه خدا در هر روز در شانى است]
(يَسْئَلُهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ)
منظور از درخواست تمامى آسمانيان و زمينيان درخواست به زبان نيست، بلكه درخواست به
احتياج است، چون احتياج خودش زبان است، و معلوم است كه موجودات زمين و آسمان از
تمامى جهات وجودشان، محتاج خدايند، هستيشان بسته به خدا، و متمسك به ذيل غناى وجود
اويند، هم چنان كه فرمود:(أَنْتُمُ الْفُقَراءُ
إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ)[3] و
نيز در اينكه منظور از درخواست، درخواست زبانى نيست، بلكه درخواست حاجتى است،
فرموده:(وَ آتاكُمْ مِنْ كُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ)[4]،[5].
[1] هر چه نزد شما است فانى مىگردد، و هر چه نزد خدا است باقى
مىماند. سوره نحل، آيه 96.
[3] همه شما محتاج خداييد، و تنها كسى كه محتاج كسى نيست خداست.
سوره فاطر، آيه 15.
[4] از هر چه كه درخواست كرديد به شما داد. سوره ابراهيم، آيه
34.
[5] چون ما سراپاى وجودمان حاجت است، و اين حوايج را با زبان سر
از خدا نخواستيم، از او چشم و گوش و كبد و معده و چه و چه نخواسته بوديم، پس منظور
از اين سؤال، سؤال به زبان حاجت است، و معناى آيه سوره ابراهيم اين است كه از هر
چه محتاج بوديد چيزى و مقدارى به شما داد. مترجم .
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 170