نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 155
است (29).
پس
ديگر كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را تكذيب مىكنيد (30).
بيان
آيات [غرض و مفاد سوره مباركه الرحمن]
اين
سوره در اين مقام است كه خاطر نشان سازد كه خداى تعالى عالم و اجزاى آن از قبيل
زمين و آسمان و خشكىها و درياها و انس و جن را طورى آفريده و نيز اجزاى هر يك را
طورى نظم داده كه جن و انس بتوانند در زندگى خود از آن بهرهمند شوند، و قهرا عالم
به دو قسمت و دو نشاه تقسيم مىشود، يكى نشاه دنيا كه به زودى خودش با اهلش فانى
مىشود، و يكى ديگر نشاه آخرت كه هميشه باقى است، و در آن نشاه سعادت از شقاوت و
نعمت از نقمت متمايز مىگردد.
با
اين بيان روشن مىشود كه عالم هستى از دنيايش گرفته تا آخرتش نظامى واحد دارد،
تمامى اجزا و ابعاض اين عالم با اجزا و ابعاض آن عالم مرتبط است، و اجزاى عالم
هستى اركانى قويم دارد، اركانى كه يكديگر را اصلاح مىكنند، اين جزء، مايه تماميت
آن جزء ديگر، و آن مايه تماميت اين است.
پس
آنچه در عالم هست چه عينش و چه اثرش از نعمتها و آلاى خداى تعالى است، و به همين
جهت پشت سر هم از خلايق مىپرسد و با عتاب هم مىپرسد كه: (فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ)- كداميك از آلاى پروردگارتان
را تكذيب مىكنيد؟ و اين خطاب عتابآميز در اين سوره سى و يك مرتبه تكرار
شده است.
و
باز به همين مناسبت است كه اين سوره با نام رحمان آغاز گرديد، كه صفت رحمت عمومى و
همگانى خداست، رحمتى كه مؤمن و كافر و دنيا و آخرت را در بر دارد، و در آخر نيز،
سوره با آيه(تَبارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلالِ وَ
الْإِكْرامِ) ختم مىشود.
و
اين سوره از نظر مكى بودن و مدنى بودن دو احتمال دارد، هر چند كه سياق آن به مكى
بودن شبيهتر است، و در قرآن كريم اين تنها سوره است كه بعد ازبسم اللَّه با يكى
از اسماى خداى عز و جل آغاز شده.
و
در مجمع البيان[1] از امام
موسى بن جعفر از آباى گرامىاش (ع) از رسول خدا 6 روايت آورده كه فرموده: براى
هر چيزى عروسى و جلوهگاه حسنى