نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 151
خاطر نشان
مىسازد، چون بسيار مىشود كه خدا چيزى را تقدير مىكند ولى دنبال تقدير قضايش را
نمىراند، مانند قدرى كه بعضى از علل و شرايط خارج آن را اقتضا داشته، ولى به خاطر
مزاحمت مانعى، آن اقتضا باطل مىشود، و يا سببى ديگر و يا اقتضايى ديگر جاى سبب
قبلى را مىگيرد، چون خود خداى تعالى فرموده:(يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ
يُثْبِتُ)[1] و نيز فرموده:
(ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها)[2]، و
چه بسا چيزى مقدر بشود و قضاى آن نيز رانده شده باشد، مثل اينكه از جميع جهات يعنى
هم از جهت وجود علل و شرايط، و هم از جهت نبودن موانع تقدير شده باشد كه در اين
صورت آن چيز محقق مىشود.
و
به همين نكته اشاره مىكند اين جمله كه در روايت محاسن آمده بود كه فرمود: و
چون قضايى براند آن را امضا مىكند، و چنين قضايى است كه برگشت ندارد ، و
نزديك به اين عبارت عبارتى است كه در عدهاى از اخبار قضا و قدر آمده كه قدر ممكن
است تخلف كند، اما براى قضا برگشتى نيست.
و
از على (ع) به طرق مختلف و از آن جمله در كتاب توحيد به سند صدوق از ابن نباته
روايت آمده كه: روزى امير المؤمنين از كنار ديوارى مشرف به خرابى به كنار ديوارى
ديگر رفت، شخصى از آن جناب پرسيد: يا امير المؤمنين آيا از قضاى خدا مىگريزى؟
فرمود:
آرى
از قضاى خدا به سوى قدر خداى تعالى[3] مىگريزم[4].
و
بحث عقلى نيز مسائلى را كه گفتيم تاييد مىكند، براى اينكه امورى كه علل مركب
دارند يعنى فاعل و ماده و شرايط و معدات و موانع دارند، قطعا براى هر يك از اينها
تاثيرى در آن امر هست، تاثيرى هم سنخ خودش، تاثير شرط هم سنخ خودش، تاثير فاعل
همين طور، و تاثير ماده همين طور، پس مجموع اين تاثيرها در حقيقت قالب و چارچوبى
است كه
[1] خدا هر چه بخواهد محو و( هر چه را بخواهد) اثبات مىكند.
سوره رعد، آيه 39.
[2] هيچ آيتى را نسخ نمىكنيم مگر آنكه بهتر از آن و يا مثل آن
را مىآوريم. سوره بقره، آيه 106.
[4] پس حاصل كلام اين شد كه نوع دوم از قدر فى نفسه غير قضا و
حكم قطعى است، و اما نوع اول از قدر كه عبارت بود از قدر حاكم بر تمامى موجودات چه
موجودات عالم مشهود ما و چه غير آن كه هستى آنها را محدود به امكان و حاجت مىكند
و بس، قدر در آنها با قضا يكى است، چون قدر آنها ممكن نيست از تحقق جدا باشد، براى
اينكه گفتيم قدر به معناى اول عبارت است از حد امكان و حاجت هر چيز، و چون هر چيزى
غير خدا اين محدوديت را دارد، پس قضاى اين محدوديت نيز رانده شده، بنا بر اين،
قضاء و قدر در آنها همواره با همند. مترجم .
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 151