نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 18 صفحه : 93
و
كلمه شورى به معناى آن پيشنهاد و امرى است كه در بارهاش مشاوره شود.
اين كلمه نيز در قرآن آمده، فرموده:(وَ أَمْرُهُمْ شُورى بَيْنَهُمْ)[1]. و بنا بر اين معناى آيه چنين مىشود: مؤمنين
آنهايند كه هر كارى مىخواهند بكنند، در بينشان شورايى مىشود كه پيرامونش مشورت
مىكنند. و از گفتار بعضى از ايشان[2] برمىآيد
كه كلمه شورى مصدر است، و بنا به گفته آنان معنا چنين مىشود: كار
مؤمنين مشاورت در بين خويش است.
و
به هر حال چه به آن معنا باشد و چه به اين معنا، در اين جمله اشارهاى است به 0
اينكه مؤمنين اهل رشدند، و كارى مىكنند كه در واقع هم بايد بكنند، و در به دست
آوردن و استخراج رأى صحيح دقت به عمل مىآورند، و به اين منظور به صاحبان عقل
مراجعه مىكنند.
در
نتيجه آيه شريفه قريب المعنى با آيه شريفه(الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ
الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ)[3]
خواهد بود.
(وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ)- اين جمله اشاره است به
اينكه مؤمنين مال خود را در راه رضاى خدا انفاق مىكنند.
(وَ الَّذِينَ إِذا أَصابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنْتَصِرُونَ)
راغب مىگويد: كلمه انتصار و كلمه استنصار هر دو به معناى
طلب يارى است[4]. و بنا به
گفته وى معناى آيه چنين مىشود: مؤمنين كسانىاند كه چون ببينند به يكى از مؤمنين
ظلم شده از ديگران طلب نصرت مىكنند، و چون همگى بر سر حق متفق و چون يك تن
واحدند، قهرا اگر به يكى از ايشان ظلم شود مثل اين است كه به همه ايشان ظلم شده،
يك دل و يك جهت در مقابل آن ظلم مقاومت نموده، نيروى خود را در يارى او بكار
مىبندند.
و
از بعضى[5] از اهل
لغت نقل شده كه گفتهاند: كلمه انتصار به معناى تناصر
(يارى طرفينى) است، نظير اختصام كه به معناى تخاصم (دشمنى طرفينى)
است، و استباق و تسابق كه به معناى مسابقه طرفينى است. و
معناى آيه بنا بر اين قول روشن است.
و
به هر حال چه به آن معنا باشد و چه به اين معنا، مراد از آيه شريفه اين است كه.