نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 18 صفحه : 534
بدهد و آن
را بشنود، و اشتغالات غير حق، او را از شنيدن حق مشغول نكرده باشد، و در عين حال
حاضر به شنيدن و فرا گرفتن شنيدههاى خود باشد، از آن متذكر مىشود.
در
اين آيه بين كسى كه قلب دارد و كسى كه گوش دهد در حالى كه شاهد هم باشد، ترديد
شده، فرموده يا آن باشد يا اين، و اين ترديد بدين جهت است كه مؤمن به حق دو جور
است، يا كسى است كه داراى عقل است، و مىتواند حق را دريابد و بگيرد، و در آن تفكر
كند و بفهمد حق چيست، و به آن اعتقاد بيابد، و يا كسى است كه تفكرش نيرومند نيست،
تا حق و خير و نافع را از باطل و شر و مضر تميز دهد، چنين كسى بايد از ديگران
بپرسد و پيروى كند. و اما كسى كه نه نيروى تعقل دارد و نه حاضر است از گواهان، سخن
حق را بشنود، هر چند آن گواه و شاهد رسالت داشته باشد، و او را انذار كند، چنين
كسى جاهلى است لجباز، نه قلب دارد و نه گوش، هم چنان كه در جاى ديگر قرآن مىبينيم
كه مىفرمايد:
(وَ لَقَدْ خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما فِي سِتَّةِ
أَيَّامٍ وَ ما مَسَّنا مِنْ لُغُوبٍ) كلمه لغوب به
معناى تعب و خستگى است، و معناى آيه روشن است.
بحث
روايتى [رواياتى در ذيل آيه:(أَ فَعَيِينا بِالْخَلْقِ
الْأَوَّلِ ...) و در باره دو فرشته نويسنده حسنات و سيئات]
در
كتاب توحيد به سند خود از عمرو بن شمر، از جابر بن يزيد روايت كرده كه گفت: من از
امام ابى جعفر (ع) پرسيدم: آيه شريفه(أَ فَعَيِينا بِالْخَلْقِ
الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ) چه معنا
دارد؟ حضرت فرمود: اى جابر، تاويل اين آيه چنين است كه وقتى اين عالم و اين خلقت
فانى شود، و اهل بهشت در بهشت و اهل آتش در آتش جاى گيرند، خداى تعالى دست به خلقت
عالمى غير اين عالم مىزند، و خلقتى جديد مىآفريند، بدون اينكه مرد و زنى داشته
باشند، تنها كارشان عبادت و توحيد خدا است، و برايشان سرزمينى خلق مىكند غير از
اين زمين تا آن خلايق را بر دوش خود بكشد، و آسمانى برايشان خلق مىكند غير از اين
آسمان، تا بر آنان سايه بگستراند.
و
شايد تو خيال مىكردى خدا تنها همين يك عالم را خلق كرده، و يا مىپنداشتى
[1] و گفتند اگر از عقلاء مىشنيديم و يا اگر خود تعقل مىكرديم
در زمره مردم دوزخ نمىبوديم.
سوره ملك، آيه 10.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 18 صفحه : 534