نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 18 صفحه : 456
مقام حكم
است كه مؤمنين احكام اعتقادى و عملى خود را از آن مقام مىگيرند.
با
اين تقريب روشن گرديد كه مراد از(لا تُقَدِّمُوا) هم
اين است كه هيچ حكمى را بر حكم خدا و رسولش مقدم مداريد، حال يا مراد اين است كه
قبل از گرفتن كلام و دستور خدا و رسول در باره حكم چيزى سخنى نگوييد، و يا قبل از
گرفتن دستور خدا عملى را انجام ندهيد. ليكن از اينكه به دنبال كلام
مىفرمايد: (إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ)- خدا شنوا
و داناست مثل اينكه برمىآيد مراد تقديم قول است، نه تقديم فعل و نه اعم از
آن دو، كه هم شامل قول شود و هم فعل، و گر نه اگر مراد قول و فعل هر دو بود، مىفرمود:
ان اللَّه سميع بصير خدا نوا و بينا است هم سخن شما را مىشنود، و هم عمل
شما را مىبيند، هم چنان كه در بسيارى از موارد كه پاى فعل در كار است كلمه
بصير را آورده، مثلا مىفرمايد:(وَ اللَّهُ بِما
تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ)[1].
پس حاصل معناى آيه اين شد: اى كسانى كه ايمان آوردهايد، در جايى كه خدا و رسول او
حكمى دارند، شما حكم نكنيد- يعنى حكمى نكنيد مگر به حكم خدا و رسول او- و بايد كه
همواره اين خصيصه در شما باشد، كه پيرو و گوش به فرمان خدا و رسول باشيد.
و
ليكن از آنجايى كه هر فعل و ترك فعلى كه آدمى دارد، بدون حكم نمىتواند باشد.
و
همچنين هر تصميم و ارادهاى كه نسبت به فعل و يا ترك فعلى دارد آن اراده نيز خالى
از حكم نيست، در نتيجه مىتوان گفت كه مؤمن نه تنها در فعل و ترك فعلش بايد گوش به
فرمان خدا باشد، بلكه در اراده و تصميمش هم بايد پيرو حكم خدا باشد. و نهى در آيه
شريفه ما را نهى مىكند از اينكه هم به سخنى اقدام كنيم كه از خدا و رسول
نشنيدهايم و هم به فعلى و يا ترك فعلى اقدام كنيم كه حكمش را از خدا و رسول
نشنيدهايم، و هم نسبت به عملى اراده كنيم كه حكم آن اراده را از خدا و رسولش
نشنيدهايم. در نتيجه آيه شريفه نظير و قريب المعنى با آيه(بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ
يَعْمَلُونَ)[2]
مىشود كه در باره اوصاف ملائكه مىفرمايد: از كلام خدا سبقت نمىگيرند، و همواره
به امر او عمل مىكنند.
و
اين اتباعى كه در جمله(لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ
وَ رَسُولِهِ) بدان دعوت مىكند، همان داخل شدن در ولايت خدا،
و وقوف در موقف عبوديت، و سير در آن مسير است، به طورى كه عبد در مرحله تشريع مشيت
خود را تابع مشيت خدا كند، همانطور كه در مرحله تكوين مشيتش تابع
[1] خدا به آنچه مىكنيد بصير است. سوره حديد، آيه 4.