نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 18 صفحه : 424
درونى كفار
نيروى سكينت بر رسول و بر مؤمنين نازل كرد و كلمه تقوى را نيروى جدا ناشدنى ايشان
كرد، و ايشان سزاوارترين كس به آن بودند و اهليت آن را داشتند و خدا به هر چيزى
دانا است (26).
و
خداوند آن رؤيا را كه در خواب به تو نشان داد كه ان شاء اللَّه به زودى داخل مسجد
الحرام خواهيد شد در حالى كه از شر كفار ايمن باشيد و سر بتراشيد و بدون هيچ ترسى
تقصير كنيد، ديدى كه چگونه آن رؤيا را به حق به كرسى نشاند. آرى او چيزهايى
مىدانست كه شما نمىدانستيد و به همين جهت قبل از فتح مكه فتحى نزديك قرار داد
(27).
او
كسى است كه رسول خود را به هدايت و دين حق فرستاد تا دين حق را بر همه اديان غالب
سازد و اين گواهى خدا كافىترين گواهى است (28).
بيان
آيات
اين
آيات فصل چهارم از آيات سوره است كه در آن شرحى از مؤمنين كه با رسول خدا 6 به
حديبيه رفتند ذكر نموده، و رضايت خود را از آنان كه با آن جناب در زير درخت بيعت
كردند اعلام مىدارد، آن گاه بر آنان منت مىگذارد كه سكينت را بر قلبشان نازل
كرده و به فتحى قريب و غنيمتهايى بسيار نويدشان مىدهد.
و
نيز خبرى كه در حقيقت نويدى ديگر است مىدهد كه مشركين اگر با شما جنگ كنند فرار
خواهند كرد، به طورى كه پشت سر خود را نگاه نكنند. و مىفرمايد آن رؤيايى كه در
خواب به پيامبرش نشان داد رؤياى صادقه بود، و بر حسب آن، به زودى داخل مسجد الحرام
خواهند شد، در حالى كه ايمن باشند و سر خود را بتراشند، بدون اينكه از كسى
واهمهاى كنند، چون خدا رسول خود را به هدايت و دين حق فرستاده تا دين حق را بر
همه اديان غلبه دهد، هر چند كه مشركين كراهت داشته باشند.
[اشاره
به اينكه مقصود از رضا و سخط خدا ثواب و عقاب او است و آيه:(لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ
...) اخبار از پاداش و ثواب بيعت كنندگان است]
(لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبايِعُونَكَ تَحْتَ
الشَّجَرَةِ) رضايت حالتى است كه در برخورد با هر چيز ملايم عارض بر
نفس انسان مىشود، و آن را مىپذيرد و از خود دور نمىكند. در مقابل رضايت،
كلمه سخط قرار دارد، و اين دو كلمه وقتى به خداى سبحان (كه نه نفس
دارد و نه دل) نسبت داده مىشود مراد از آن ثواب و عقاب او خواهد بود، پس رضاى خدا
به معناى ثواب دادن و پاداش نيك دادن است، نه آن هيئتى كه حادث و عارضى بر نفس
است، چون خداى تعالى محال است در معرض حوادث قرار گيرد. از اينجا اين را هم
مىفهميم كه رضايت و سخط از صفات فعل
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 18 صفحه : 424