نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 18 صفحه : 330
مراد از آن
همان آياتى است كه از قرآن شنيدند، ولى اين احتمال بعيد است.
و
ظاهرا كلمه من در جمله(مِنْ ذُنُوبِكُمْ)
براى تبعيض باشد، و منظور اين باشد كه: ايمان بياوريد تا خدا بعضى از گناهان شما
را- يعنى آن گناهانى كه قبل از ايمان داشتيد- بيامرزد، هم چنان كه در جاى ديگر
قرآن فرموده:(إِنْ يَنْتَهُوا يُغْفَرْ لَهُمْ ما قَدْ سَلَفَ)[1].
بعضى[2]
ديگر گفتهاند: مراد از اين بعض، گناهانى است كه تنها جنبه حق اللَّه داشته باشد،
و اما آنچه جنبه حقوق الناس دارد بخشوده نمىشود، و توبهبردار نيست. ولى اين
تفسير صحيح نيست چون اسلام همه گناهان قبل را محو مىكند.
(وَ مَنْ لا يُجِبْ داعِيَ اللَّهِ فَلَيْسَ بِمُعْجِزٍ فِي الْأَرْضِ وَ لَيْسَ
لَهُ مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءُ ...) يعنى هر كس ايمان نياورد به
داعى خدا، او نمىتواند خدا را در زمين به تنگ آورد، و به غير از خدا، اوليائى
ندارد كه ياريش كنند، و در اين باب مددش برسانند. و خلاصه كلام اينكه: كسى كه داعى
خدا را در دعوتش اجابت نكند به خودش ظلم كرده و نمىتواند خدا را عاجز كند، نه
خودش مستقلا مىتواند خدا را با اين سركشيها عاجز سازد، و نه به كمك و يارى ديگر
اولياء خود، چون غير از خدا اوليائى ندارد. و اين معنا را با جمله(أُولئِكَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ) تمام كرده است.
(أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّ اللَّهَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ
لَمْ يَعْيَ بِخَلْقِهِنَّ بِقادِرٍ ...) اين آيه و
آيه بعدش تا آخر سوره متصل است به ما قبل كه مىفرمود:(وَ يَوْمَ يُعْرَضُ الَّذِينَ كَفَرُوا عَلَى النَّارِ أَذْهَبْتُمْ ...). و
در اين آيات مطالبى كه در اين سوره مربوط به انذار مىشود تتميم مىكند، و چيزى كه
انذار را تتميم مىكند- همانطور كه در بيان گذشته گفتيم- مساله معاد و رجوع به
خداست.
و
مراد از ديدن در جمله(أَ وَ لَمْ يَرَوْا)
علم با بصيرت است. و مصدر عى كه كلمه يعى از آن مشتق است،
به معناى ناتوانى و تعب است، و البته به طورى كه گفتهاند[3]
معناى اول (ناتوانى) فصيحتر است. و حرف باء در كلمه
بقادر زائد است و فقط به اين منظور آورده شده كه جمله در موقعيتى قرار داشت
كه در آن شائبه نفى بود، گويا فرموده:
أ ليس اللَّه بقادر- آيا خدا قادر نيست .
[1] اگر دست بردارند، آنچه در گذشته مرتكب شدهاند بخشوده
مىشود. سوره انفال، آيه 38.