نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 18 صفحه : 23
پاسخ از اين
سؤال ذهنى فرمود: و اگر خدا مىخواست همه را يك جور خلق مىكرد ... (و
ان شاء اللَّه به زودى روشن مىگردد كه چرا خدا نخواست).
(وَ لكِنْ يُدْخِلُ مَنْ يَشاءُ فِي رَحْمَتِهِ وَ الظَّالِمُونَ ما لَهُمْ مِنْ
وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ)- كلمه لكن به اصطلاح
استدراك است، مىخواهد بفرمايد ممكن نيست تمامى بشر امتى واحده باشند، به اين بيان
كه سنت خداى تعالى بر اين جارى شده كه مردم يكسان نباشند، و نخواسته كه يكسان و يك
جور باشند، و دليل بر اينكه مىخواهد بفرمايد سنت هميشگى خدا چنين است، جمله(يُدْخِلُ مَنْ يَشاءُ) است كه چون با صيغه مضارع آمده بر
استمرار دلالت دارد، و مىفهماند كه خدا همواره چنين است، نه براى يك بار و دو
بار، و گر نه مىفرمود: و لكن أدخل من يشاء و يا عبارتى نظير آن.
در
اين آيه شريفه بين من يشاء و الظالمون مقابله افتاده، و
اين خود مىفهماند كه مراد از من يشاء غير ظالمين است، در نتيجه معنا
چنين مىشود: خدا غير ظالمين را داخل رحمت خود مىكند، و اما ظالمين يار و مددكارى
ندارند. حال ببينيم منظور از ظالمين چيست؟ در سوره اعراف ظالمين را به
معاندينى كه منكر معادند تفسير نموده مىفرمايد:(فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ
الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ يَبْغُونَها عِوَجاً وَ هُمْ
بِالْآخِرَةِ كافِرُونَ)[1].
و
از سوى ديگر بين داخل كردن در رحمت خود و بين ولى و ياور نداشتن
كفار مقابله انداخته، و مىفهماند آنهايى كه داخل در رحمت خدا مىشوند، هم
ولى دارند كه وليشان خداست، و هم نصير. و در مقابل آنهايى كه ولى و ناصر ندارند
داخل در رحمت او نمىشوند، و نيز مىفهماند مراد از رحمت، بهشت است، و لازمه
نداشتن ولى و ناصر، جهنم است.
در
نتيجه حاصل معناى آيه اين مىشود كه: خداى سبحان نبوت و انذار را كه نتيجه وحى است
بدين جهت مقدر و مقرر كرد كه مىدانست به زودى يعنى در قيامت مردم دو دسته
مىشوند، لذا مقدر كرد تا مردم از داخل شدن در زمره دوزخيان بپرهيزند.
و
اگر خدا مىخواست همه را يك امت قرار مىداد و همه يك جور مىشدند، و در قيامت دو
دسته نمىگشتند، و آن وقت ديگر علت و بهانهاى براى فرستادن انبياء و انذار خلق
[1] پس جار زنى در بين آنان جار مىزند كه لعنت خدا بر ظالمان،
يعنى آنهايى كه از راه خدا جلوگيرى مىكنند و آن را كج و معوج مىخواهند، و نيز به
آخرت كفر مىورزند. سوره اعراف، آيه 44 و 45.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 18 صفحه : 23