امتهاى
گذشته با اينكه از مشركين مكه قوىتر بودند، با اين حال خداوند آنها را به كيفر
مكر و تكذيبشان بگرفت.
(وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعْجِزَهُ مِنْ شَيْءٍ فِي السَّماواتِ وَ لا فِي
الْأَرْضِ إِنَّهُ كانَ عَلِيماً قَدِيراً) اين آيه
تتمه بيان است، تا مشركين مكه را بيشتر انذار و تخويف كرده باشد، و حاصل معنايش
اين است كه: پس اينان بايد از خدا بترسند، و بايد به او ايمان بياورند، و با او نيرنگ
نكنند، و آياتش را تكذيب ننمايند، كه سنت خدا در اين باره همان عذاب است، هم چنان
كه ماجراى امتهاى گذشته كه چگونه خدا هلاكشان كرد و عذابشان نمود، بر اين سنت
شهادت مىدهد، زيرا با اينكه آن امتها از اين مشركين قوىتر بودند، نتوانستند خدا
را عاجز كنند، چون در همه آسمانها و زمين چيزى و كسى نيست كه با نيرو و يا نيرنگ
خود خدا را عاجز كند، زيرا او عليم على الاطلاق است، غفلت و جهل در او راه ندارد
تا دشمن، او را در حال غفلت و جهل فريب دهد، و نيز او قادر على الاطلاق است و چيزى
تاب مقاومت با او را ندارد.
(وَ لَوْ يُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِما كَسَبُوا ما تَرَكَ عَلى ظَهْرِها مِنْ
دَابَّةٍ ...) مراد از مؤاخذه در اين آيه، مؤاخذه
دنيوى است، به دليل اينكه دنبالش فرموده:( وَ لكِنْ
يُؤَخِّرُهُمْ إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى)- ليكن عذابشان راى براى مدتى معين
تاخير مىاندازد ... . و مراد از كلمه ناس تمامى مردم است، چون
قبل از آيه شريفه، از مؤاخذه بعضى از مردم كه همان نيرنگبازان و تكذيب كنندگان به
آيات خدا باشند، گفتگو كرده بود.
و
مراد از جمله(بِما كَسَبُوا) گناهانى است كه كسب
كردهاند، به قرينه مؤاخذه، كه همان عذاب باشد، و به شهادت اينكه در جاى ديگر همين
معنا را آورده، و فرموده:(وَ لَوْ يُؤاخِذُ اللَّهُ
النَّاسَ بِظُلْمِهِمْ ما تَرَكَ عَلَيْها مِنْ دَابَّةٍ)[1].
[1] اگر خدا مردم را به كيفر ستمهايى كه مىكنند بگيرد، هيچ
جنبندهاى بر روى زمين باقى نمىماند. سوره نحل، آيه 61.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 84