نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 70
نفس
در او همان است كه در ساير مردم است، و او بالأخره آمرزيده مىشود[1].
مؤلف:
مراد از شهيد، به قرينه روايات ديگر امام است.
و
در معانى الاخبار با ذكر سند از امام صادق (ع) نقل شده كه در تفسير آيه مذكور فرمود:
الظالم يحوم حوم نفسه و المقتصد يحوم حوم قلبه و السابق بالخيرات يحوم حوم ربه-
ظالم همواره پيرامون خواستههاى نفس خويش است، و مقتصد همواره پيرامون آن است كه
قلب خود را اصلاح كند، و سابق به خيرات آن كسى است كه همواره متوجه به پروردگار
خويش است [2].
مؤلف:
كلمه حوم كه در اين روايت آمده و همچنين كلمه حومان به
معناى دوران است، و اينكه فرمود: ظالم به نفس همواره پيرامون نفسش
دوران دارد، مراد اين است كه: او هميشه گرفتار خواهشهاى نفس است، و همه كوشش او
براى آن است كه نفس را راضى كند، و مقتصد پيرامون قلبش دوران دارد، يعنى همواره در
اين مقام است كه قلب خود را تزكيه كند، و آن را به وسيله زهد و عبادت پاك نگه
دارد، و دوران سابق به خيرات پيرامون پروردگار خود به اين معنا است كه او همواره
در صدد اين است كه خود را براى خدا خالص كند، همواره به ياد او باشد، و غير از او
را از ياد ببرد، جز به او به كسى ديگر اميد نداشته باشد، و جز او را قصد نكند.
و
بدان كه روايات از طرق شيعه از ائمه اهل بيت (ع) در اينكه آيه شريفه خاص فرزندان
فاطمه (ع) است بسيار زياد است.
و
در الدر المنثور است كه: فاريابى، احمد، عبد بن حميد، ابن جرير، ابن منذر، ابن ابى
حاتم، طبرانى، حاكم، ابن مردويه، و بيهقى از ابى درداء روايت كردهاند كه گفت: از
رسول خدا 6 شنيدم در تفسير آيه(ثُمَّ أَوْرَثْنَا
الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ
مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ)
مىفرمود: اما طايفه سوم كه گوى سبقت را در خيرات مىربودند، بدون حساب داخل بهشت
مىشوند، و اما طايفه دوم كه ميانهرو بودند، آنها هستند كه قرآن در بارهشان
مىفرمايد حسابى آسان پس مىدهند. و اما طايفه اول كه ظالم به نفس هستند، آنها در
تمامى طول مدتى كه محشر برپا است مشغول پس دادن حسابند، و آن گاه همانهايند كه خدا
را با رحمتش ديدار مىكنند. پس همين ظالمان به