نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 436
و كسانى كه
از پروردگارشان مىترسند دسته دسته به سوى بهشت رانده مىشوند تا وقتى كه نزديك آن
شوند درهايش گشوده مىشود و خازنانش به ايشان گويند سلام بر شما كه پاك بوديد پس
براى هميشه داخل بهشت شويد (73).
و
گفتند حمد خدا را كه به وعده خود وفا كرد و زمين را به ارث در اختيار ما قرار داد
تا در هر جاى بهشت كه بخواهيم منزل كنيم و چه خوب است اجر اهل عمل (74).
و
ملائكه را مىبينى كه پيرامون عرش مىچرخند و به حمد خدا تسبيح مىكنند و بين
ايشان به حق داورى مىشود و گفته مىشود: الحمد للَّه رب العالمين (75).
بيان
آيات
فصلى
است از آيات سوره زمر كه سوره با آن ختم مىشود، و در آن خلاصهاى از آنچه از ادله
مزبور در سوره استنتاج مىشود بيان كرده و سپس رسول خدا 6 را مامور مىكند كه
مشركين را مخاطب قرار دهد و بگويد: پيشنهادى كه عليه او كردند مبنى بر اين كه آن
جناب هم خدايان ايشان را بپرستد، جز جهل به مقام خداى تعالى منشاى نداشته. و
تذكرشان دهد كه هم به او و هم به ساير انبياى قبل از او وحى شده كه اگر شرك
بورزند، اعمالشان بىنتيجه مىشود.
سپس
خداى سبحان تذكر مىدهد كه مشركين آن طور كه بايد خدا را نشناختهاند، و گر نه در
ربوبيت خدا نسبت به ايشان شك و ترديد نمىكردند، و غير از خدا را نمىپرستيدند، و
سپس خداى تعالى نظام بازگشت به سوى خود را كه همان تدبير معاد خلق است، ذكر نموده
و با بيانى جامع و كافى كه بيش از آن تصور ندارد، توضيح داده، و سوره را با حمد
خود ختم مىكند.
(اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ) اين همان حقيقتى است كه قبلا اعتراف
مشركين را در بارهاش ذكر كرد، و فرمود:
(وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ
اللَّهُ)[1]، و
اين اعتراف را زير بناى اين استدلال خود كه تدبير همه اشياء مستند به خدا است،
قرار داد.
و
اين جمله در مقام زمينه چينى است براى همان مساله تدبير، كه بعدا خاطر نشان