نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 40
مىخواست
ملك حقيقى و استقلال در آن را به طور مطلق از آلهه نفى كند و لازمه آن اثبات،
[معناى
اينكه فرمود آلهه مشركين دعايشان را نمىشنوند]
و
اين نفى آن است كه الهه هر چند كه چون فراعنه و نمرودها گوش هم داشته باشند باز از
خود نه گوش دارند و نه استقلال در شنوايى.
(وَ لَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجابُوا لَكُمْ)- يعنى و
اگر هم بشنوند خواسته شما را برنمىآورند، چون قدرتى بر استجابت خواسته شما
ندارند، نه قولا و نه فعلا، و اين معنا در باره بتها روشن است، و اما در باره
ارباب آنها؟ ايشان نيز هر قدرتى دارند، از ناحيه خداى سبحان است و خدا به احدى
چنين اجازهاى نداده كه خواسته كسى را كه او را رب خود پنداشته برآورد، چون خداوند
فرموده:(لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً
لِلَّهِ وَ لَا الْمَلائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَ مَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ
عِبادَتِهِ وَ يَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعاً)[1].
(وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْ)- يعنى آنان
روز قيامت عبادت شما را به خودتان بر مىگردانند، و به جاى اينكه شفاعتتان كنند،
از شما بيزارى مىجويند. اين مضمون در سوره بقره نيز آمده مىفرمايد:(إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا)[2].
پس آيه
شريفه در نفى استجابت آلهه، و كفر ورزيدن آنها در قيامت به شرك مشركين، در معناى
آيه(وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ يَدْعُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ
مَنْ لا يَسْتَجِيبُ لَهُ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ وَ هُمْ عَنْ دُعائِهِمْ
غافِلُونَ وَ إِذا حُشِرَ النَّاسُ كانُوا لَهُمْ أَعْداءً وَ كانُوا
بِعِبادَتِهِمْ كافِرِينَ)[3]،
مىباشد.
(وَ لا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ)- يعنى تو را از حقيقت امر،
هيچ كس مانند مخبر خبير خبر نمىدهد. اين جمله خطاب به خصوص رسول خدا 6 است، و
در حقيقت از خطاب به مشركين اعراض كرده، فهمانده كه مشركين فهم و لياقت آن را
ندارند كه بيان حق به گوششان خوانده شود.
ممكن
هم هست بگوييم خطاب عام است، ليكن در قالب خطاب خاص آورده شده،
[1] مسيح و هيچ يك از ملائكه مقربين( كه به زعم مشركين ارباب
اصنامند) از بندگى خدا نه استنكاف دارند، و نه عار، و هر كس از بندگى او عارش آيد،
خدا همه آنان را به نزد خود محشور مىكند.
سوره نساء، آيه 172.
[2] روزى كه متابعت شدگان از تابعان خود بيزارى مىجويند. سوره
بقره، آيه 166.
[3] كيست گمراهتر از كسى كه به جاى خدا كسى را مىپرستد كه تا
روز قيامت دعايش را مستجاب نمىكند؟ و از دعاى پرستندگان خود خبر ندارند، و حتى در
روز قيامت هم دشمنان ايشان خواهند بود و از عبادت و پرستش آنان بيزارى خواهند جست.
سوره احقاف، آيه 6.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 40