نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 393
پس مشرك
مردى است كه شركايى متشاكس دارد و موحد مردى است كه سلم
براى يكى است، و اين دو مرد وضعى يكسان ندارند، بلكه وضع آنكه خالص براى يك نفر
است بهتر است از وضع آن بيچارهاى كه در اختيار چند نفر است.
و
اين يك مثل ساده و همه كس فهم است، چيزى كه هست با دقت در آن از يك برهان عقلى سر
درمىآورد، برهانى كه آيه(لَوْ كانَ فِيهِما
آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا)[1] بر
نفى تعدد ارباب و آلهه اقامه كرده است.
و
جمله(الْحَمْدُ لِلَّهِ) ثنايى است
براى خدا بدان جهت كه بندگى كردن براى او بهتر است از بندگى براى غير او.
و
معناى جمله(بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ)
اين است كه بيشتر آنان مزيت و برترى پرستش خدا بر پرستش غير خدا را نمىدانند، با
اينكه اين مزيت براى كسى كه كمترين بصيرتى داشته باشد كاملا روشن است.
(إِنَّكَ مَيِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَيِّتُونَ ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ
عِنْدَ رَبِّكُمْ تَخْتَصِمُونَ) جمله اولى كه مىفرمايد تو
مىميرى و ايشان هم مىميرند مقدمه است براى جمله دوم كه مىفرمايد:
روز قيامت نزد پروردگارتان مخاصمه خواهيد كرد . و خطاب در انكم
به رسول خدا 6 و عموم امت او و يا خصوص مشركين از امت آن جناب است. و كلمه
اختصام به طورى كه در مجمع البيان[2]
آمده، به معناى اين است كه هر يك از دو طرف دعوى، كلام طرف ديگر را كه بر وجه
انكار بيان شده رد كند.
و
معناى آيه چنين است: عاقبت تو و عاقبت ايشان هر دو مردن است و سپس شما همگى در روز
قيامت بعد از آنكه نزد پروردگارتان حاضر شديد، مخاصمه خواهيد كرد. و در سوره فرقان
گوشهاى از اين اختصام يعنى كلام رسول خدا 6 عليه دشمنانش را حكايت كرده
مىفرمايد:(وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا
هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً)[3].
و
اين دو آيه به حسب لفظ عامند، و اختصام همه انبيا با امت آنان را شامل مىشود و
ليكن چهار آيه بعد از آن، اين معنا را تاييد مىكند كه مراد از
اختصام ، مخاصمه است كه
[1] اگر در آسمانها و زمين خدايان ديگرى غير از اللَّه مىبود،
فاسد مىشدند. سوره انبياء، آيه 22.