نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 371
در زندگى
دنيا بدرد مىخورد و با فناى دنيا فانى مىگردد.
(إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ)- يعنى از
اين تذكر تنها كسانى متذكر مىشوند كه صاحبان عقلند، و اين جمله در مقام تعليل
مساوى نبودن دو طايفه است، مىفرمايد: اينكه گفتيم مساوى نيستند، علتش آن است كه
اولى به حقايق امور متذكر مىشود و دومى نمىشود، پس برابر نيستند، بلكه آنها كه
علم دارند بر ديگران رجحان دارند.
(قُلْ يا عِبادِ الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّكُمْ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي
هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةٌ ...) جار و مجرور(فِي هذِهِ الدُّنْيا) متعلق است به جمله
احسنوا در نتيجه مراد از آن وعدهاى است به كسانى كه نيكوكارند، يعنى همواره
ملازم اعمال نيكند. مىفرمايد: اين گونه اشخاص حسنه و پاداشى دارند كه نمىتوان
وصف آن را بيان كرد.
و
در اين آيه حسنه را مطلق آورده و معين نكرده كه مراد از آن پاداشهاى دنيوى و يا
اخروى است، و ظاهر اين اطلاق آن است كه مراد از آن اعم از حسنه آخرت و حسنه دنيا
است كه نصيب مؤمنين نيكوكار مىشود، از قبيل طيب نفس، سلامت روح، و محفوظ بودن
جانها از آنچه دلهاى كفار بدان مبتلا است، مانند تشويش خاطر، پريشانى قلب، تنگى
سينه، خضوع، در برابر اسباب ظاهرى، و نداشتن كسى كه در همه گرفتارىهاى روزگار به
او پناهنده شود و از او يارى بگيرد، و در هنگام پيش آمدن حوادث ناگوار به او تكيه
داشته باشد.
و
همچنين براى مؤمنين نيكوكار در آخرت سعادت جاودان و نعيم مقيم است و بعضى[1]
از مفسرين گفتهاند: جمله(فِي هذِهِ الدُّنْيا)
متعلق به حسنه است . ولى اينطور نيست.
(وَ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةٌ)- اين جمله تحريك و تشويق ايشان است
به مهاجرت كردن از مكه، به خاطر اين كه توقف در مكه براى مؤمنين به رسول خدا 6
دشوار بود، و مشركين هر روز بيشتر از روز قبل سختگيرى مىكردند و ايشان را دچار
فتنه و گرفتارى مىنمودند البته آيه شريفه از نظر لفظ عام است و اختصاص به مهاجرت
از مكه ندارد. بعضى[2] از مفسرين
گفتهاند: مراد از ارض اللَّه بهشت است مىفرمايد: بهشت وسيع
است، و در آن مزاحمتى نيست، پس در صدد به دست آوردن آن به وسيله اطاعت و عبادت
باشد و ليكن اين معنا از لفظ آيه بعيد است.
(إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ)-
توفيه اجر به معناى آن است كه آن را به طور تام و كامل بدهند. و از سياق
برمىآيد انحصارى كه كلمه انما مفيد آن است،