نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 338
بيان
آيات
اين
آيات آخرين فصل از فصول سوره ص است كه مشتمل بر چند نكته است: اول آن
كه به پيامبر 6 دستور مىدهد كه انذارهاى خود را و دعوت به سوى توحيد را به مردم
ابلاغ فرمايد. و ديگر اين كه ابلاغ كند كه اعراض از حق و پيروى شيطان كار آدمى را
به عذاب دوزخ منتهى مىسازد، عذابى كه خداوند قضايش را در حق شيطان و پيروان او
رانده است. در همين جاست كه اين سوره خاتمه مىيابد.
(
قُلْ إِنَّما أَنَا مُنْذِرٌ وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلَّا اللَّهُ الْواحِدُ
الْقَهَّارُ) ...(الْعَزِيزُ الْغَفَّارُ ) در اين دو
آيه به رسول خدا 6 دستور مىدهد به مردم برساند.
كه
من بيم دهنده مىباشم و خداى تعالى يكتاى در الوهيت است. پس جمله(إِنَّما أَنَا مُنْذِرٌ) مىخواهد غرض آن جناب را منحصر
در انذار كند، و ساير اغراض را مانند توقع مال و مقام- كه چه بسا دعوت
به حق، در بين مردم مشتبه به آنها مىشود- از آن جناب نفى كند، هم چنان كه در
آخرين آيات باز به همين انحصار اشاره نموده مىفرمايد: بگو من از شما هيچ
اجر و پاداشى نمىخواهم، و من از متكلفين نيستم .
و
جمله(وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلَّا اللَّهُ)-
تا آخر دو آيه- توحيد را با حجتى كه آن را اثبات كند، يعنى، آنچه از اسماء و صفات
خدا بر توحيد دلالت مىكند را ابلاغ مىدارد.
پس
جمله(وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلَّا اللَّهُ)
الوهيت را- كه عبارت است از معبوديت به حق- از تمامى آلهه نفى مىكند. و اما
اثبات الوهيت براى خداى تعالى امرى است كه بعد از انتفاى الوهيت از
غير خدا، قهرا و خود بخود حاصل است، چون بين اسلام و وثنيت در اصل اينكه معبود به
حقى وجود دارد اختلاف و نزاعى نيست، نزاعى كه هست در اين است كه آن اله و معبود به
حق اللَّه تعالى است، و يا غير اوست؟ هر چند كه گفتيم اسماء و صفاتى كه در آيه
آمده، خود دليل اثبات الوهيت خدا نيز هست، و تنها الوهيت غير خدا را نفى نمىكند.
[تقرير
احتجاجات متعدد بر وحدانيت خداى تعالى كه آيه:(قُلْ إِنَّما أَنَا مُنْذِرٌ وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلَّا اللَّهُ ...)
متضمن است]
(الْواحِدُ الْقَهَّارُ)- اين دو اسم وحدانيت خدا را در هستى
و قهرش بر هر چيز اثبات مىكند، به اين بيان كه مىفرمايد: خداى تعالى موجودى است
كه هيچ موجودى وجودش مانند او نيست، و چون او كمالى لا يتناهى دارد- كمالى كه عين
وجود اوست- پس او غنى بالذات و على الاطلاق است، و غير از او هر چه باشد فقير و
محتاج به او است، آنهم نه تنها از يك جهت، بلكه از تمام جهات. از جهت وجود، و از
جهت آثار وجود. غير او هر چه دارند
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 338