نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 283
مفسرين[1]
گفتهاند: مراد از صيحه صيحه روز قيامت است، چون امت محمد 6 هرگز
قبل از قيامت دچار عذاب نمىشود. ولى در تفسير سوره يونس گفتيم كه اين سخن خلاف
ظاهر آيات كتاب است- بدانجا مراجعه شود.
(وَ قالُوا رَبَّنا عَجِّلْ لَنا قِطَّنا قَبْلَ يَوْمِ الْحِسابِ)
كلمه قط به معناى بهره و نصيب است. و اينكه گفتند: پروردگارا
سهم ما را قبل از روز قيامت بده عجلهاى است كه نسبت به عذاب خدا كرده
گفتند: سهم عذاب ما را قبل از رسيدن قيامت بده. و اين كلام در حقيقت استهزاى
داستان روز حساب، و استهزاى تهديد به عذاب آن روز است.
بحث
روايتى [ (رواياتى در باره شان نزول آيات:(وَ عَجِبُوا أَنْ
جاءَهُمْ مُنْذِرٌ مِنْهُمْ وَ قالَ الْكافِرُونَ ...) و در
باره ص )]
در
كتاب كافى به سند خود از جابر از امام باقر (ع) روايت كرده كه فرمود:
روزى
ابو جهل بن هشام به همراهى قومى از قريش نزد ابى طالب (ع) آمده، گفتند:
برادرزادهات ما و خدايان ما را اذيت كرد، او را بخوان و به او دستور بده تا دست
از خدايان ما بردارد تا ما نيز از خداى او دست برداريم.
ابو
طالب (ع) نزد رسول خدا 6 كسى را فرستاد تا بيايد، چون داخل شد، ديد در خانه به
غير از مشركين كسى نيست، لذا نگفت السلام عليكم بلكه گفت: (السَّلامُ عَلى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى)- سلام بر هر كس كه پيرو
هدايت باشد .
آن
گاه نشست ابو طالب او را از ماجرا خبر داد. رسول خدا 6 فرمود:
من
پيشنهادى بهتر از اين دارم، پيشنهادى كه با به كار بستن آن عرب سالار مىشوند، و
تمام گردنها برايشان خاضع مىگردد، آيا مىخواهيد آن پيشنهاد را بكنم؟ ابو جهل
گفت: بله، بگو ببينم آن چيست؟ فرمود: اينكه بگوييد: لا اله الا
اللَّه .
امام
باقر (ع) سپس فرمود: مشركين انگشتها را به گوش خود گرفته، برخاستند و بيرون شدند،
در حالى كه مىگفتند: ما اين پيشنهاد را حتى در آخرين ملت هم نشنيديم، اين نيست
مگر ساخته و پرداخته خود او، پس خداى تعالى آيه( ص
وَ الْقُرْآنِ ذِي الذِّكْرِ) ...(إِلَّا
اخْتِلاقٌ ) را در اين باره نازل فرمود[2].
[1] مجمع البيان، ج 8، ص 468. روح المعانى، ج 23، ص 172، تفسير
فخر رازى، ج 26، ص 182.