نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 22
(الَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ عَذابٌ شَدِيدٌ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا
الصَّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ كَبِيرٌ) اين آيه بيانگر همان وعده حقى است كه خداى سبحان
داد. و اگر كلمه عذاب را نكره- بدون الف و لام- آورد، براى اين است كه
به اهميت آن عذاب اشاره كند، علاوه بر اين، عذاب جهنم يك جور نيست، تا آن را با
الف و لام بياورد، چون دركات جهنم به خاطر اختلافى كه مردم در كفر و فسق دارند،
داراى مراتب مختلفى است، و بدين جهت نكره آوردن عذاب مناسبتر است، چون مبهم و
سربسته است. و عين اين دو علت كه براى نكره آوردن عذاب گفتيم، در نكره آمدن مغفرت
و اجر نيز مىآيد.
[كافر
بد را خوب مىبيند و خدا او را مجازات نموده اضلال مىكند. پس بر ضلالت او اندوه
مخور]
(أَ فَمَنْ زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ
مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ ...) اين آيه
تقرير و بيان آن تقسيمى است كه آيه قبلى متضمن آن بود، يعنى تقسيم مردم را به
كافرى كه عذابى شديد دارد، و مؤمنى كه به صالحات عمل مىكند، و مغفرت و اجرى كبير
دارد. و منظور آيه اين است كه: اين دو جور مردم عاقبت امرشان يكسان نيست.
بنا
بر اين، جمله(أَ فَمَنْ زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ
حَسَناً) مبتدايى است كه خبرش حذف شده، و آن عبارت است از جمله كمن ليس
كذلك يعنى آيا كسى كه عمل زشتش در نظرش زيبا شده مثل كسى است كه اين طور
نيست؟ و حرف فاء كه بر سر كلمه من در آمده، فاى تفريع
است، كه جمله را بر معناى آيه قبلى تفريع مىكند، و اين را نتيجه آن مىسازد. و
استفهامى كه در آيه شده استفهام انكارى است. و مراد از كسى كه عمل زشتش در نظرش
زيبا شده، كافر است، مىخواهد اشاره كند به اينكه كافر فهمش منكوس و وارونه، و
عقلش مغلوب شده، عمل خود را بر خلاف آنچه كه هست مىبيند، و معناى آيه اين است كه:
آن كس كه عمل زشت خود را زيبا مىبيند، با آن كس كه بد را بد و خوب را خوب تشخيص
مىدهد، يكسان نيست.
و
جمله(فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ
يَشاءُ) انكار مساوات سابق را تعليل مىكند، مىفرمايد: كافرى كه وضعش چنين
است، و مؤمنى كه بر خلاف اوست، مساوى نيستند، براى اينكه خدا يكى از آن دو را به
مشيت خود گمراه كرده، و آن كافر است، كه به خاطر همين گمراهى، بد را خوب مىبيند،
و ديگرى را به مشيت خود هدايت فرموده و آن مؤمن است كه عمل صالح را دوست مىدارد و
انجام مىدهد، و عمل زشت را زشت مىداند.
البته
بايد دانست كه اين گمراه كردن خدا، ابتدايى نيست (براى اينكه به حكم آيات
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 22