[مقصود
از(عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ) و
اينكه رزق معلوم دارند و ...]
اين
استثنا، استثنايى است منقطع[1] از ضمير
در لذائقوا و ممكن هم هست استثنا از ضمير ما تجزون باشد و
هر دو هم صحيح و داراى وجه است، بنا بر نظريه اول معنايش اين مىشود: و ليكن
بندگان مخلص خدا رزقى معلوم دارند، و از چشندگان عذاب اليم نيستند و بنا بر
نظريه دوم معنايش اين مىشود: و ليكن بندگان مخلص خدا رزقى معلوم دارند ما
وراى جزاى اعمالشان . و به زودى ان شاء اللَّه به معناى آيه اشاره خواهيم
كرد.
ولى
آنچه مسلم است اين است كه: نمىتوان استثناى مذكور را متصل گرفت، و احتمال اينكه
استثنا متصل باشد، ضعيف بوده و خالى از تكلف و زحمت نيست.
قرآن
كريم اين وعده را بندگان مخلص خدا ناميده، و عبوديت خداى را براى آنان اثبات كرده
و معلوم است كه: عبد، نه مالك اراده خودش است، و نه مالك كارى از كارهاى خودش، پس
اين طايفه اراده نمىكنند، مگر آنچه را كه خدا اراده كرده باشد، و هيچ عملى
نمىكنند مگر براى خدا.
آن
گاه اين معنا را براى آنان اثبات كرده كه مخلص- به فتحه لام- هستند، و معنايش اين
است كه: خدا آنان را خالص براى خود كرده، غير از خدا كسى در آنان سهيم نيست، و
ايشان جز به خداى تعالى به هيچ چيز ديگرى علقه و بستگى ندارند، نه به زينت زندگى
دنيا و نه نعيم آخرت، و در دل ايشان غير از خدا چيز ديگرى وجود ندارد.
و
معلوم است كسى كه اين صفت را دارد، التذاذش به چيز ديگرى است غير از آن چيزهايى كه
سايرين از آن لذت مىبرند و ارتزاقش نيز به غير آن چيزهايى است كه سايرين بدان
ارتزاق مىكنند، هر چند كه در ضروريات زندگى از خوردنىها، نوشيدنيها و پوشيدنيها
با سايرين شركت دارد.
با
اين بيان اين نظريه تاييد مىشود كه: جمله(أُولئِكَ لَهُمْ
رِزْقٌ مَعْلُومٌ) اشاره دارد به اينكه در بهشت رزق ايشان كه
بندگان مخلص خدايند غير از رزق ديگران است و هيچ شباهتى بر رزق ديگران ندارد، اگر
چه نام رزق ايشان و رزق ديگران يكى است، و ليكن رزق ايشان هيچ خلطى با رزق ديگران
ندارد.
[1] يعنى افراد مخلص در بين چشندگان عذاب دردناك نبودند، تا با
استثنا بيرون شوند.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 204