نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 149
اين است
نكته خطاب، نه آن طور كه بعضى[1] توهم
كردهاند كه: كلام مذكور حكايت از آينده كفار است، و يا خطابى است كه از
ناحيه خداى سبحان و يا ملائكه و يا مؤمنين در روز قيامت به ايشان مىشود ،
چون احتياجى به اين توجيهات نيست، و سياق گوياى به آن معنايى است كه ما بيان
كرديم.
[توضيحى
در مورد اينكه فرمود: (لا تُجْزَوْنَ إِلَّا ما كُنْتُمْ
تَعْمَلُونَ)- جز آنچه مىكرديد جزا داده نمىشويد ]
و
مخاطب به جمله(وَ لا تُجْزَوْنَ إِلَّا ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ)
همه مردمند، چه اهل سعادت و چه اهل شقاوت، هر كس هر چه كرده چه خوب و چه بد، عين
آن را جزاى عملش قرار مىدهد.
و
اينكه بعضى[2] در اين
خصوص اشكال كردهاند كه: انحصار (الا) با عموميت سعدا و
اشقيا نمىسازد، علاوه بر اين خود خداى تعالى فرموده: أجر مؤمنان را به طور
كامل مىدهد، و بيشتر هم مىدهد، و به فضل خود آن را دو چندان و بلكه چند برابر
مىكند اشكالشان وارد نيست، براى اينكه: انحصارى كه در مورد آيه مورد بحث
هست، ناظر به جزاى اعمال و پاداش و كيفر آن است و آن ادله و آياتى كه دلالت دارد
بر اجر چند برابر از قبيل آيه(لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فِيها
وَ لَدَيْنا مَزِيدٌ)[3]
مسالهاى است ما وراى جزا و أجر، و خارج از طور عمل است، ما هم نخواستيم بگوييم
خداوند به اهل سعادت بيش از اعمالشان چيزى نمىدهد، بلكه خواستيم بگوييم اجر همان
عمل است و بس، و اما اينكه ممكن است خداوند به فضل خود مثوباتى به اشخاصى بدهد، از
محل بحث بيرون است.
بعضى[4]
از مفسرين از اشكالى كه ذكر شد، جواب دادهاند به اينكه: معناى آيه شريفه اين است
كه: صالح ثوابش كم نمىشود، و طالح هم عقابش زياد نمىشود، چون هم كم دادن اجر
صالح منافات با حكمت دارد، و هم زياد كردن عقاب طالح، و اما زياد ثواب دادن و كمتر
عقاب كردن مورد نظر آيه نيست، و هيچ مانعى هم ندارد.
و
يا جواب دادهاند به اينكه: مراد از جمله(لا تُجْزَوْنَ
إِلَّا ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ) اين است كه: شما جزايى نخواهيد ديد
مگر جزايى را كه از سنخ عمل خودتان است، چه خير و چه شر.
ولى
اشكالى كه در اين جواب است اين است كه: اگر مدلول آيه اين بود اصلا اشكالى وارد
نمىشد، ليكن همه حرفها در اين است كه آيا آيه چنين مدلولى دارد يا نه؟