نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 107
مىكردند، و
به جاى اينكه بگويند خدا عالم است مىگفتند جاهل نيست، و همچنين در مورد ساير
صفات، مانند قدرت، خالقيت، رحمت، ملك و غير اينها.
با
اين تفاوت كه مشركين مىگفتند: اين خداى داراى چنين صفات، امر تدبير مخلوقات را به
مقربين درگاه خود، مانند ملائكه واگذار نموده و ديگر خودش در تدبير عالم هيچ كاره
است، ارباب و مدبران عالم، ملائكه و آلهه هستند، و اما خدا (عز اسمه)، او تنها در
اين ارباب، ربوبيت و تدبير دارد، پس خدا رب ارباب و اله آلهه است.
ممكن
هم هست اسم رحمان تنها در حكايت قصه آمده باشد نه در خود قصه، به اين معنا كه اهل
قريه نگفته باشند و رحمان چيزى نازل نكرده شما دروغ مىگوييد بلكه يا
گفته باشند خدا چيزى نازل نكرده ، و يا چيزى نازل نشده ، و
آن گاه قرآن در نقل قصه كلمه رحمان را آورده باشد، تا به حلم و رحمت
خداى تعالى در قبال انكار و تكذيب حق صريحى كه مشركين داشتند اشاره كند.
و
جمله(إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَكْذِبُونَ) به
منزله نتيجه است براى صدر آيه، و حاصل كلامشان اين مىشود كه: شما هم بشرى هستيد
مثل ما، و ما با اينكه مثل شما بشر هستيم در نفس خود چيزى از وحى كه ادعا مىكنيد
به شما نازل شده نمىيابيم، و چون شما هم مثل ماييد، پس رحمان هيچ وحيى نازل
نكرده، و شما دروغ مىگوييد، و چون غير از اين ادعا ادعاى ديگرى نداريد پس غير از
دروغ چيز ديگرى نداريد.
و
با اين بيان نكته حصر در جمله(إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا
تَكْذِبُونَ) روشن شد، و همچنين وجه اينكه چرا فعل را نفى كرد (و گفت: شما دروغ
مىگوييد ولى اسم فاعل را نفى نكرد) و نفرمود: شما نيستيد مگر دروغگو
براى اينكه مراد، تكذيب و نفى فعل در حال گفتگو بوده، نه مستمرا و در آينده (چون
اسم فاعل زمان حال و آينده را به طور استمرار شامل مىشود، به خلاف فعل، كه تنها
شامل حال و آينده مىشود).
(قالُوا رَبُّنا يَعْلَمُ إِنَّا إِلَيْكُمْ لَمُرْسَلُونَ وَ ما عَلَيْنا إِلَّا
الْبَلاغُ الْمُبِينُ) خداى تعالى در اين قصه حكايت نكرده
كه رسولان در پاسخ مردم كه گفتند:( ما أَنْتُمْ إِلَّا بَشَرٌ
مِثْلُنا ...)- شما جز بشرى چون ما نيستيد ... ، چه جوابى دادند، در حالى كه
در جاى ديگر از رسولان امتهاى گذشته حكايت كرده كه در پاسخ مردم خود كه گفته
بودند: (إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُنا)- شما جز
بشرى چون ما نيستيد گفتند:(إِنْ نَحْنُ إِلَّا
بَشَرٌ مِثْلُكُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَمُنُّ عَلى مَنْ يَشاءُ مِنْ
عِبادِهِ)[1] كه
بيانش گذشت.
[1] درست است كه ما جز بشرى چون شما نيستيم، و ليكن خدا بر هر كس
از بندگانش كه بخواهد منت مىگذارد. سوره ابراهيم، آيه 11.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 107