نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 512
كه معمولا
به مثل چنين زنى مىدهند، او را بهرهمند سازد[1].
مؤلف:
روايات در اين معنا بسيار است، و همه آنها بر اين اساس صحيح است كه همانطور كه در
تفسير آيه گفتيم- آيه شريفه با آيه سوره بقره تخصيص خورده باشد.
[رواياتى
در ذيل آيات مربوط به ازدواج پيامبر 6 و احكام مربوط
به همسران آن جناب 6]
و
در الدر المنثور است كه عبد بن حميد، از حبيب بن ثابت روايت كرده كه گفت:
مردى
نزد على بن الحسين (ع) آمد، و از او در باره شخصى سؤال كرد كه گفته است اگر من با
فلان زن ازدواج كنم او خود بخود مطلقه باشد، حال آيا مىتواند با او ازدواج كند؟
فرمود: اين سخن او هيچ اثرى ندارد، چون طلاق بعد از ازدواج است، و قبل از ازدواج
اثرى ندارد، آن گاه اين آيه را تلاوت فرمود:(يا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نَكَحْتُمُ الْمُؤْمِناتِ ثُمَّ
طَلَّقْتُمُوهُنَّ)[2].
مؤلف:
اين روايت را صاحب مجمع البيان نيز از حبيب بن ثابت از آن جناب نقل كرده[3].
و
نيز در الدر المنثور است كه ابن ماجه، و ابن مردويه، از مسور بن مخرمه، از رسول
خدا 6 روايت كردهاند كه فرمود: طلاق قبل از نكاح، و آزاد كردن برده قبل از مالك
شدن وى، باطل است و اثرى ندارد[4].
مؤلف:
مثل اين را از جابر و عايشه از آن جناب روايت كرده[5].
و
در كافى به سند خود از حضرمى، از ابى جعفر (ع) روايت كرده كه در ذيل آيه(يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَحْلَلْنا لَكَ أَزْواجَكَ) در
پاسخ كسى كه پرسيد: خداوند چند همسر را براى رسول خدا 6 حلال كرد؟ فرمودند: هر
چه مىخواست مىتوانست بگيرد[6].
و
در همان كتاب به سند خود از حلبى، از امام صادق (ع) روايت كرده[7]
كه گفت: از آن جناب پرسيدم كه معناى آيه(لا يَحِلُّ لَكَ
النِّساءُ مِنْ بَعْدُ وَ لا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْواجٍ)