نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 459
مخالف آن
ديگرى، و نبودن آن، و در نتيجه معناى جمله مورد بحث چنين مىشود (و اگر طاعت خدا و
رسول، و سعادت خانه آخرت را اختيار كرديد، و به همين جهت در مقابل تنگى و سختى
زندگى صبر كرديد، و نيز محروميت از زينت زندگى دنيا را تحمل نموديد، چنين و چنان
مىشود) كه به طورى كه ديديد مقيد شد، به مخالف مضمون جمله ديگر، و در عين حال
كنايه است از اينكه در همسرى رسول خدا 6 باقى بمانند و در برابر تنگى معيشت صبر
كنند، چون اگر جز اين بود، صحيح نبود كه قيد احسان را هم در آن اجر موعود شرط كند،
و اين خود روشن است.
پس
معناى آيه اين مىشود كه: و اگر بقاء نزد رسول خدا 6 و همسرى او را اختيار
كرديد، و بر تنگى زندگى صبر نموديد، خداوند برايتان اجرى عظيم آماده كرده، اما به
شرطى كه نيكو كار باشيد، و خلاصه علاوه بر اين گزينش، يعنى گزينش خدا و رسول و
خانه آخرت، در عمل هم نيكو كار باشيد، چه اگر به صرف اين گزينش اكتفاء نموده و در
عمل نيكو كار نباشيد، هم در دنيا زيانكار شدهايد و از لذائذ آن محروم ماندهايد،
و هم در آخرت، و هر دو را از دست دادهايد.(يا نِساءَ
النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضاعَفْ لَهَا
الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ ...) در اين آيه از خطابى كه قبلا به خود
رسول خدا 6 در باره همسران او داشت، عدول نموده، روى سخن را متوجه خود آنان
كرده، تا تكليفى را كه متوجه ايشان است مسجل و مؤكد كند، و اين آيه و آيه بعدش به
نحوى تقرير و توضيح جمله(فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ
لِلْمُحْسِناتِ مِنْكُنَّ أَجْراً عَظِيماً) مىباشد، و
هم اثباتا آن را توضيح مىدهد، كه چگونه اجرى عظيم داريد، و هم نفيا كه چرا غير از
محسنات از شما آن اجر عظيم را ندارند.
كلمه
فاحشة در جمله (مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشَةٍ
مُبَيِّنَةٍ)- هر يك از شما كه گناهى آشكار مرتكب شود به معناى عملى است كه
در زشتى و شناعت به نهايت رسيده باشد، مانند آزار دادن به رسول خدا 6 افتراء،
غيبت، و امثال اينها، و كلمه مبينة به معناى آشكار است، يعنى گناهى كه
زشتىاش براى همه روشن باشد.
(يُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ)- يعنى عذاب براى او دو چندان
مىشود، در حالى كه مضاعف هم باشد، و ضعفين به معناى دو مثل است و
مؤيد آن اين است كه در طرف ثواب فرموده:(نُؤْتِها أَجْرَها
مَرَّتَيْنِ)، اجرش را دو بار مىدهيم، و بنا بر اين ديگر نبايد به گفتار بعضى
اعتناء كرد كه گفتهاند: مراد از مضاعفه عذاب ضعفين، اين است كه چنين همسرى از
رسول خدا 6 سه بار عذاب دارد، به اين بيان كه مضاعفه عذاب به معناى
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 459