نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 389
و ليكن غفلت
كردهاند از اينكه كلمه عالمين كه الف و لام دارد، افاده
عموم مىكند، يعنى بر عالمها، كه بر تمام بشر تا روز قيامت صادق است، پس آدم و نوح
و آل عمران و آل ابراهيم بر تمامى معاصرين خود و آيندگان از بشر اصطفاء و برگزيده
شدند، همانطور كه عالمين در آيه(وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ)[1] افاده عموم مىكند با اين حال چه مانعى دارد كه
بگوييم آدم نيز مانند ساير نامبردگان برترى بر همه بشر دارد، چيزى كه هست ساير
نامبردگان بر معاصرين خود و آيندگان، برگزيده شدند، ولى آدم بر آيندگان برگزيده
شده است.
و
بر فرض هم كه بگوييد اصطفاء، بايد حتما از بين معاصرين باشد، مىگوييم چه مانعى
دارد كه آدم وقتى به مقام اصطفاء رسيده باشد، كه فرزندانى داشته، و از بين آنان
برگزيده شده باشد، چون در آيه دلالتى نيست بر اينكه از اول خلقتش و قبل از
فرزنددار شدنش به اين مقام رسيده باشد.
علاوه
بر اين اگر اصطفاء آدم، و برگزيده شدنش از بين انسانهاى اولى باشد،- كه مستدل هم
همين را مىگويد-، اين اصطفاء براى آدم فضيلتى نمىشود، چون مستدل مىگويد آدم به
خاطر عقلدار بودنش اصطفاء شد، و داشتن عقل اختصاص به آدم نداشت، فرزندان او نيز
عقل داشتند، پس تمامى بنى آدم نسبت به انسانهاى اولى اصطفاء دارند، و اينكه در آيه
اصطفاء را تنها به آدم نسبت داده، تخصيص بدون مخصص است.
و
نيز چه بسا استدلال كرده باشند به آيه(وَ لَقَدْ
خَلَقْناكُمْ ثُمَّ صَوَّرْناكُمْ ثُمَّ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا
لِآدَمَ)[2].
به
اين بيان كه كلمه ثم در جايى استعمال مىشود كه بين ما قبل و ما بعدش
زمانى فاصله شده باشد[3]. و در آيه
شريفه بين تصوير، و خلقت ثم فاصله شده، كه مىرساند بين آن دو فاصله
زمانى بوده، پس انسان قبل از خلقت آدم وجود داشته و پس از انسان آدم وجود يافت، و
ملائكه مامور به سجده بر وى شدند.
[1] تو را نفرستاديم مگر به عنوان رحمت براى همه عالمها. سوره
انبياء، آيه 107.
[2] ما نخست شما را خلق و سپس تصوير كرديم، آن گاه به ملائكه
گفتيم كه به آدم سجده كنيد.
سوره اعراف، آيه 11.
[3] مثلا وقتى مىگوييم: جاءني زيد ثم عمرو ، معنايش
اين است زيد بديدنم آمد، و پس از مدتى عمرو آمد، به خلاف اينكه بگوييم:
جاءني زيد و عمرو ، كه آن فاصله زمانى را نمىرساند، و تنها مىفهماند كه زيد
و عمرو به ديدنم آمدند. مترجم.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 389