نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 344
نازل كرده،
با اينكه مىتوانست بفرمايد: پيروى كنيد كتاب و يا قرآن را، براى اين است كه اشاره
كند به اينكه دعوت رسول خدا 6 داراى حجت و برهان است، نه صرف زورگويى و ادعا،
براى اينكه نزول اين كتاب مؤيد به حجت نبوت است، پس گويا فرموده: وقتى دعوت
مىشوند به سوى توحيد، توحيدى كه كتاب بر آن دلالت دارد، كتابى كه نزولش از ناحيه
خدا قطعى است، در پاسخ چنين و چنان مىگويند .
و
به عبارتى ديگر، وقتى حقايق و معارف را با دليل در اختيار آنان قرار مىدهند،
ايشان در مقابل با تحكم و زور جواب مىدهند، بدون اينكه هيچ حجتى بر گفتار خود
ارائه دهند، و آن اين است كه مىگويند: ما پدران خود را بر كيش شرك يافتيم، و ايشان
را پيروى مىكنيم.
(أَ وَ لَوْ كانَ الشَّيْطانُ يَدْعُوهُمْ إِلى عَذابِ السَّعِيرِ)-
يعنى آيا پدران خود را پيروى مىكنند حتى در صورتى كه شيطان ايشان را به وسيله اين
پيروى به سوى عذاب آتش دعوت كرده باشد؟ و بنا بر اين، استفهام در آيه انكارى، و
كلمه لو وصليه، و عطف بر محذوف خواهد بود، و تقدير آن چنين
مىشود: ا يتبعونهم لو لم يدعوهم الشيطان و لو دعاهم؟ يعنى آيا پدران
خود را پيروى مىكنند، چه در صورتى كه شيطان ايشان را دعوت نكرده باشد، و چه در
صورتى كه دعوت كرده باشد؟
و
حاصل كلام اين مىشود، كه پيروى وقتى نيكو و بجاست، كه پيروى شدگان بر حق بوده
باشند، و اما اگر خود آنان بر باطل بوده باشند، و پيروى آنان پيروان را به شقاوت و
عذاب سعير بكشاند، ديگر اين پيروى به جا و صحيح نيست، چون پيروى در پرستش غير از
خدا است، و كسى غير از خدا قابل پرستش نيست.(وَ
مَنْ يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ
بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى وَ إِلَى اللَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ)
اين جمله استينافى است و احتمال هم دارد كه حال از مفعول يدعوهم باشد،
و در معناى جمله حاليه ضميرى به ايشان برگردد، كه در اين صورت معناى آيه و ما قبلش
اين است كه: آيا حتى اگر شيطان ايشان را دعوت به فلان و فلان كرده باشد، در حالى
كه هر كس محسن باشد و روى خود تسليم به سوى خدا كرده باشد نجات يافته، و رستگار
است و نيز در حالى كه عاقبت امور به سوى خدا راجع است، پس واجب مىشود كه همو معبود
باشد.
و
اسلام وجه به سوى خدا، به معناى تسليم آن براى اوست، به اين معنا كه انسان با همه
وجودش رو به خدا كند. و او را پرستش نمايد، و از ما سواى او اعراض كند، و كلمه
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 344