نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 309
گفتند:
غير از ساعتى درنگ نكردند و يك ساعت مقدار كمى از زمان است، گويا خيال
مىكردند كه هنوز هم در دنيا هستند، چون فهم و شعورشان همين قدر بود.
لذا
اهل علم و ايمان سخن ايشان را رد كردهاند، كه درنگ آنان يك ساعت نبوده، بلكه به
مقدار فاصله بين دنيا و آخرت بوده است، همان فاصلهاى كه آيه(وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ)[1] آن
را بيان مىكند.
اهل
علم و ايمان نتيجه گرفتند كه اين همان روز قيامت است، و ليكن مجرمين از آنجا كه
هميشه در باره قيامت در شك بودند، و جز به امور مادى دنيوى يقين پيدا نمىكردند،
لذا پنداشتند كه بيش از يك ساعت از ساعتهاى دنيا از مردنشان نگذشته است.
اين
است معناى كلام اهل علم و ايمان كه گفتند(لَقَدْ لَبِثْتُمْ
فِي كِتابِ اللَّهِ إِلى يَوْمِ الْبَعْثِ فَهذا يَوْمُ الْبَعْثِ وَ لكِنَّكُمْ
كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ) يعنى شما جاهل و شكاك بوديد، يقين
به چنين روز نداشتيد، و به همين جهت امروز امر بر شما مشتبه شده است.
از
اينجا معلوم مىشود كه مراد از علم و ايمان در جمله(أُوتُوا الْعِلْمَ وَ الْإِيمانَ) يقين و التزام به مقتضاى
يقين است، و اصولا علم در زبان قرآن عبارت است از يقين به خدا و آيات
او، و ايمان به معنى التزام به آنچه يقين اقتضاى آن را دارد كه خود
موهبتى است الهى.
و
نيز از اينجا روشن مىشود كه مراد از(كِتابِ اللَّهِ)،
كتابهاى آسمانى، و يا خصوص قرآن كريم است، و اينكه بعضى[2]
از مفسرين گفتهاند در آيه تقديم و تاخيرى به كار رفته است، و تقدير آيه: و
قال الذين اوتوا العلم و الايمان فى كتاب اللَّه لقد لبثتم الى يوم البعث
مىباشد صحيح و قابل اعتنا نيست.
(فَيَوْمَئِذٍ لا يَنْفَعُ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَعْذِرَتُهُمْ وَ لا هُمْ
يُسْتَعْتَبُونَ) استعتاب به معناى طلب عتبى است،
و عتبى به معناى از بين بردن عتاب است، و معناى آيه اين است كه: آن
روز معذرت خواهى از ظلم سودى به حالشان ندارد، و از ايشان نمىخواهند تا عتاب را
از خود زايل كنند.
(
وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ فِي هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ)
...(إِلَّا مُبْطِلُونَ ) اين آيه اشاره است به اينكه
اشخاص مورد بحث به روگردانى از حق مبتلا شدند، به
[1] و در پشت سرشان فاصلهاى است تا روزى كه مبعوث شوند. سوره
مؤمنون، آيه 100.