پس
تو صبر كن كه وعده خدا درست است، و آن كسان كه يقين ندارند، تو را به سبك سرى وا
ندارند (60).
بيان
آيات
اين
آيات فصل چهارم از آيات سوره است، كه از نظر مضمون نظير آيات قبل است، و سوره با
آن خاتمه مىيابد.
[ياد
آورى مراحل خلقت و حيات انسان و وصف حال مجرمين در قيامت كه به سبب عدم اعتقادشان
به معاد، بعد از رستاخيز فاصله بين مرگ و بعث خود را ساعتى بيش نمىپندارند]
(اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً
ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفاً وَ شَيْبَةً ...)
ضعف در مقابل قوت است، و كلمه من در جمله من ضعف
براى ابتداء است. و آيه چنين معنى مىدهد، كه خدا خلقت شما را از ضعف ابتداء كرد،
يعنى شما در ابتداى خلقت ضعيف بوديد. و مصداق اين ضعف- به طورى كه از مقابله بر
مىآيد- اول طفوليت است، هر چند كه ممكن است بر نطفه هم صادق باشد.
و
مراد از قوت بعد از ضعف، رسيدن طفل است به حد بلوغ، و مراد از ضعف بعد از قوت،
دوران پيرى است، و لذا كلمه شيبة- پيرى را بر آن (ضعف) عطف كرد، تا
تفسير آن باشد، و اگر ضعف و قوت را نكره آورد، براى اين
است كه دلالت كند بر ابهام، و معين نبودن مقدار، چون افراد در آن اختلاف دارند.
(يَخْلُقُ ما يَشاءُ)- يعنى هر چه مىخواهد خلق مىكند،
هم چنان كه ضعف را خواست و خلق كرد، و سپس قوت را خواست و خلق كرد، و در آخر ضعف
را خواست و خلق كرد، و در اين بيان صريحترين اشاره است به اينكه پشت سرهم قرار
داشتن اين سه حالت، از مقوله خلقت است، و چون اين حالى به حالى كردن انسانها در
عين اينكه تدبير است، خلق نيز
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 307