نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 246
اعراف كه
فرموده:(قُلْ
إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ
وَ الْبَغْيَ)[1] حرام است و با در نظر داشتن اين كه سوره اعراف
از سورههاى قديمى قرآن است كه در مكه نازل شده محال است كه رسول خدا 6 به ابى
بكر اشاره كرده باشد كه با مشركين قمار و شرطبندى كند.
و
به فرض هم كه حرمت قمار در اواخر عمر رسول خدا 6 نازل شده باشد، اشكال ديگرى كه
بر اين روايات وارد است، اين كلام رسول خدا 6 است كه به ابى بكر فرموده باشد:
اين حرام است، ببر و صدقه بده، چون اين حرف را با هيچ يك از موازين فقهى نمىشود
تصحيح كرد، مگر چيزى كه مال مردم و حرام است مىشود صدقه داد؟ آن گاه براى رفع اين
اشكال دست و پاى زيادى زدهاند، ولى هر چه بيشتر دست و پا كردهاند اشكال بزرگتر
شده است، اشكال ديگرى كه به روايت وارد است اين است كه: فارسيان را بتپرست دانست
در حالى كه فارسيان هر چند مشرك بودند اما بت براى خود درست نكرده بودند.
و
در تفسير قمى در ذيل آيه(يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ
الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ)
گفته: يعنى دنياى حاضر را مىبينند، و در باره آخرت، خود را به غفلت مىزنند[2].
و
در خصال آمده كه از امام صادق از معناى آيه(أَ
وَ لَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ) پرسيدند، فرمود: يعنى آيا در
قرآن نظر نمىكنند[3].
و
در تفسير قمى در ذيل جمله:(وَ يَوْمَ تَقُومُ
السَّاعَةُ يَوْمَئِذٍ يَتَفَرَّقُونَ) گفته: يعنى
به سوى جهنم و بهشت[4].
[1] بگو جز اين نيست كه پروردگارم همه فاحشهها را چه ظاهرى باشد
و چه پنهانى، و نيز اثم و ستم را حرام كرده است. سوره اعراف، آيه 33.