نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 24
كرد و
گفت: (وَ فَعَلْتَ
فَعْلَتَكَ الَّتِي فَعَلْتَ وَ أَنْتَ مِنَ الْكافِرِينَ)- تو همانى كه آن كار را كردى، و نعمت و خوبيهاى
مرا در حق خودت كفران نمودى ، در پاسخ فرمود: (فَعَلْتُها إِذاً وَ أَنَا مِنَ
الضَّالِّينَ)- من اگر آن كار
را كردم، وقتى كردم كه از گمراهان بودم [1].
(قالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ
الْغَفُورُ الرَّحِيمُ) اين جمله اعترافى از آن جناب نزد
پروردگارش است به اينكه: به نفس خود ستم كرده، چون نفس خود را به خطر انداخته بود،
و از اين اعتراف برمىآيد كه درخواست كرده و گفته:(فَاغْفِرْ لِي) معنايش مغفرت مصطلح، و آمرزش گناه نيست، بلكه
مراد از آن اين است كه: خدايا اثر اين عمل را خنثى كن، و مراد از عواقب وخيم آن
خلاص گردان، و از شر فرعون و درباريانش نجات بده، و اين معنا از آيه(وَ قَتَلْتَ نَفْساً فَنَجَّيْناكَ مِنَ الْغَمِّ)[2] به
خوبى استفاده مىشود.
و
اين اعتراف به ظلم، و درخواست مغفرت، نظير همان طلب مغفرتى است كه قرآن كريم از
آدم و همسرش حكايت كرده. و فرموده:(قالا رَبَّنا ظَلَمْنا
أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ
الْخاسِرِينَ)[3].
[مفاد
آيه:(قالَ رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ
ظَهِيراً لِلْمُجْرِمِينَ) و وجوهى كه در معناى آن گفته شده
است]
(قالَ رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً
لِلْمُجْرِمِينَ) بعضى[4]
از مفسرين گفتهاند: حرف باء در جمله(بِما أَنْعَمْتَ) براى سببيت است، و معنايش اين است كه: پروردگارا
به سبب آنچه بر من انعام كردى، اين عهد براى تو بر عهده من باشد كه هرگز ياور
مجرمين نباشم، و بنا بر اين معنا، جمله مورد بحث عهدى است از آن جناب با خداى
تعالى .
بعضى[5]
ديگر گفتهاند: باء در جمله مزبور براى قسم است، كه جواب آن حذف شده،
و معناى آيه اين است كه: سوگند مىخورم به آن نعمتها كه به من ارزانى داشتى، كه
هر آينه توبه كنم، و يا امتناع بورزم از اينكه پشتيبان مجرمين باشم .
بعضى[6]
ديگر گفتهاند كه: باء براى قسم هست ولى قسم استعطافى است، و قسم