نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 204
آن است كه
بنده به ياد خدا باشد، براى اينكه هر چند فرموده:(فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ)[1] ولى در اين معامله تنها بنده سود مىبرد .
بعضى[2]
ديگر گفتهاند: معنايش اين است كه: خدا به ياد بندهاش باشد مهمتر است از
نماز بنده بعضى[3] ديگر
گفتهاند: معنايش اين است كه: خدا به ياد بندهاش باشد از هر چيزى مهمتر
است .
بعضى[4]
ديگر گفتهاند: معنايش اين است كه: ذكر كردن بنده، خدا را در نماز از ساير اركان
نماز مهمتر است . بعضى[5] ديگر
گفتهاند: ذكر كردن بنده، خدا را در نماز مهمتر است از اينكه او را در خارج
نماز ذكر كند بعضى[6] ديگر چنين
معنا كردهاند: كه ذكر كردن بنده، خدا را از ساير كارهايش مهمتر است .
بعضى
ديگر چنين گفتهاند: درست است كه نماز از فحشاء و منكرات نهى مىكند، اما اينكه
بنده خدا در هنگام رويارويى با گناه به ياد خدا بيفتد كه او را از آن گناه نهى
كرده مهمتر است.
بعضى[7]
ديگر گفتهاند: كلمه اكبر از معناى برترى عارى است، و با اينكه براى آن
درست شده، در اينجا آن را افاده نمىكند، پس لازم نيست چيزى باشد كه ذكر اللَّه از
آن مهمتر باشد، و از اين قبيل افعل التفضيل ها در قرآن آمده، كه
معناى تفضيل و برترى را نمىدهد مانند آيه (ما
عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ)- آنچه نزد خدا است از لهو بهتر
است ، چون مىدانيم لهو خوب نيست، تا آنچه نزد خدا است خوبتر باشد.
اينها
اقوال و نظريههايى است مختلف كه ما از بحث پيرامون آنها خوددارى نموديم، چون
اختصار را ترجيح داديم، و دقت در آيه براى خواننده كافى است از بحث كردن ما، علاوه
بر اين خود خواننده مىداند كه بعضى از اين وجوه تحكم و بيهوده حرف زدن است.
(وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ)- يعنى خدا مىداند آنچه را
كه شما از خير و شر انجام مىدهيد، و چون مىداند بر شما لازم است كه مراقب او
باشيد، و از او غافل نگرديد، و بنا بر اين جمله مورد بحث مخصوصا بنا بر قول اول
مردم را تحريك و تشويق بر مراقبت مىكند.
(وَ لا تُجادِلُوا أَهْلَ الْكِتابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلَّا
الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ) بعد از آنكه در جمله(اتْلُ ما أُوحِيَ إِلَيْكَ)، رسول خدا 6 را
[1] مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم. سوره بقره، آيه 152.