نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 147
هجرت وفق
نمىدهد.
[بيان
سنت الهى مبين بر امتحان و آزمايش امتها]
(الم أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا
يُفْتَنُونَ) كلمه حسب از ماده حسبان است كه معناى پندار را مىدهد و
جمله ان يتركوا قائم مقام دو مفعول آن است، (چون اين ماده هميشه دو
مفعول مىگيرد، هم چنان كه در فارسى هم مىگوييم: من فلانى را پسر فلانى پنداشتم)،
و جمله ان يقولوا با تقدير باء سببيت (بان يقولوا) مىباشد و
كلمه فتنه به معناى آزمايش است، و چه بسا بر معناى مصيبت و عذاب اطلاق
شود، كه معناى اول با سياق سازگارتر است، و استفهام در آيه استفهام انكارى است.
و
معناى آن اين است كه: آيا مردم گمان كردهاند كه به صرف اينكه بگويند ايمان آورديم
متعرضشان نمىشوند، و با بلاها و مصيبتها آزمايش نمىگردند، آزمايشى كه با آن
آنچه در نهان دارند از صدق و كذب آشكار شود؟
بعضى
از مفسرين در معناى آن گفتهاند: و آيا مردم گمان كردهاند كه به هيچ
بليهاى مبتلا نمىشوند چون كه گفتهاند ايمان آورديم و خلاصه بلا و مصيبت مخصوص
كفار است اما مؤمنين به خاطر آن كرامت و احترامى كه نزد خدا دارند دچار هيچ مصيبتى
نمىشوند؟ .
و
ليكن اين معنا از نظر سياق آيات معناى بعيدى است.
(وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ
صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبِينَ) لام در دو
كلمه فليعلمن و و ليعلمن لام سوگند است، و جمله(وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ) حال از
كلمه ناس در آيه قبلى است، و يا حال از ضمير جمعى است كه در
كلمه يفتنون است.
بنا
بر احتمال اول، انكار و توبيخ متوجه به ظن و پندار ايشان است، كه گمان كرده بودند
آزمايش نمىشوند، با اينكه سنت الهى بر آزمايش و امتحان خلق جريان دارد، و بنا بر
احتمال دوم اين سرزنش و توبيخ متوجه به اين پندارشان است كه سنت الهى در باره
اقوام مختلف است، چون كه قومى را آزمايش مىكند، و قومى ديگر را آزمايش نمىكند، و
بعيد نيست احتمال اول با سياق موافقتر باشد.
پس
ظاهر اين است كه: مراد از جمله(وَ لَقَدْ فَتَنَّا
الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ)، اين است كه فتنه و امتحان سنت جارى
ما است كه در امتهاى قبل از ايشان نيز جارى كرديم، و تو هرگز تبديل و دگرگونگى در
سنت ما نخواهى يافت.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 147