نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 118
شهادتشان را تاييد كند(فَشَهادَةُ أَحَدِهِمْ أَرْبَعُ شَهاداتٍ بِاللَّهِ) چنين
كسانى شهادتشان كه يك شهادت از چهار شاهد است، چهار بار خواهد بود و شهادتش را
متعلق به خدا كند كه راست مىگويد.
معناى مجموع اين دو آيه چنين است كه: كسانى كه به همسران خود نسبت
زنا مىدهند، و چهار شاهد ندارند- و طبع قضيه هم همين است، چون تا برود و چهار نفر
را صدا بزند كه بيايند و زناى همسر او را ببينند تا شهادت دهند غرض فوت مىشود و
زناكار اثر جرم را از بين مىبرد- پس شهادت چنين كسانى كه بايد آن را اقامه كنند
چهار بار شهادت دادن خود آنان است كه پشت سر هم بگويند: خدا را گواه مىگيرم كه در
اين نسبتى كه مىدهم صادقم و بار پنجم بعد از اداى همين شهادت اضافه كند كه لعنت
خدا بر من باد اگر از دروغگويان باشم.
[بيان حكم لعان ]
( وَ يَدْرَؤُا عَنْهَا الْعَذابَ أَنْ تَشْهَدَ) ...(إِنْ كانَ مِنَ الصَّادِقِينَ )
كلمه درأ به معناى دفع است و مراد از عذاب همان حد زنا
است، و معناى آيه اين است كه اگر زن همان پنج شهادتى را كه مرد داد عليه او اداء
كند، حد زنا از وى بر داشته مىشود و شهادتهاى چهارگانه زن اين است كه بگويد: خدا
را شاهد مىگيرم كه اين مرد از دروغگويان است، و در نوبت پنجم اضافه كند كه
لعنت خدا بر من باد اگر اين مرد از راستگويان باشد. و به اين سوگند دو طرفى در فقه
اسلام لعان مىگويند، كه مانند طلاق مايه انفصال زن و شوهر است.
(وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ وَ
أَنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ حَكِيمٌ) جواب كلمه لو لا در اين آيه
حذف شده و قيودى كه در فعل شرط اخذ شده آن جواب را مىفهماند، چون معناى آيه اين
است كه اگر فضل خدا و رحمتش نبود و اگر توبه و حكمتش نمىبود، هر آينه بر سرتان
مىآمد آنچه كه فضل و رحمت و حكمت و توبه خدا از شما دور كرد. پس به طورى كه قيود
ماخوذ در شرط مىفهماند، تقدير آيه چنين است لو لا ما انعم اللَّه عليكم من
نعمة الذين و توبة لمذنبيكم و تشريعه الشرائع لنظم امور حياتكم، لزمتكم الشقوة، و
اهلكتكم المعصية و الخطيئة و اختل نظام حياتكم بالجهالة يعنى اگر نعمت دين و
توبه بر گنهكارانتان و تشريع شرايع براى نظم امور زندگيتان را خدا بر شما ارزانى
نمىداشت، هرگز از شقاوت رهايى نداشتيد، و هميشه به معصيت و خطا دچار بوديد، و به
خاطر جهالت، نظام امورتان مختل مىگشت، (خدا داناتر است).
***
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 118