نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 14 صفحه : 388
(الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ
شَيْءٍ )[1]
و آيه(وَ ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ كَلَمْحٍ
بِالْبَصَرِ)[2]
حقيقت معناى امر را به دست آورد، و در بعضى مباحث گذشته نيز در باره آن مختصرى
صحبت شد، و به زودى بحث مفصل آن در كلامى كه پيرامون ملائكه از نظر قرآن خواهيم
داشت، خواهد آمد و در آنجا خواهيم گفت كه حقيقت ملك در نظر قرآن چيست.
(يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا
يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضى وَ هُمْ مِنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ).
مفسرين[3] دو جمله(ما بَيْنَ أَيْدِيهِمْ) و(ما خَلْفَهُمْ) را
به اعمال گذشته و آينده آنان تفسير كرده، گفتهاند: معنايش اين است كه خداوند آنچه
را كه تا كنون كردهاند، و آنچه را كه بعدا مىكنند مىداند.
بنا بر اين تفسير جمله(يَعْلَمُ ما
بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ)، استيناف و جملهاى
ابتدايى در مقام تعليل جمله قبل است كه مىفرمود(لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ ...)، گويا فرموده است:
اگر آنچه از گفتار و كردار دارند، همه به امر خداى تعالى است، بدين جهت است كه
خداى تعالى نيز، هم گفتار و كردار گذشته آنان را مىداند و هم آيندهشان را، به
همين جهت همواره مراقب احوال خود هستند.
و معناى مذكور معناى خوبى است، ليكن براى تعليل عدم اقدامشان بر
معصيت بهتر سازش دارد تا براى تعليل انحصار عمل در مورد امر، و لفظ آيه منظورش اين
دومى است نه اولى.
علاوه بر اين لفظ آيه هيچ دلالتى ندارد بر اينكه ملائكه مىدانند كه
خدا به گذشته و آيندهشان آگاه است. و با اين فرض ديگر معناى صحيحى براى تفسير
مزبور نمىماند.
در تفسير آيه شريفه(وَ ما
نَتَنَزَّلُ إِلَّا بِأَمْرِ رَبِّكَ لَهُ ما بَيْنَ أَيْدِينا وَ ما خَلْفَنا وَ
ما بَيْنَ ذلِكَ وَ ما كانَ رَبُّكَ نَسِيًّا)[4]
نيز گذشت كه گفتيم بهترين وجه اين است كه جمله
[1] فرمان نافذ خدا وقتى اراده خلقت چيزى راى كند به محض اينكه
بگويد موجود باش بلافاصله موجود مىشود. پس منزه است كسى كه ملك و ملكوت هر چيزى
به دست او است. سوره يس، آيات، 82 و 83.
[2] و فرمان ما در عالم يكى است كه( در سرعت) مانند چشم به هم
زدن انجام مىشود. سوره قمر، آيه 50.
[4] ما جز به فرمان پروردگار تو نازل نمىشويم آنچه پيش روى ما و
پشت سر ما و بين اين دو مىباشد از آن او است و پروردگارت هرگز فراموشكار نبوده.
سوره مريم، آيه 64.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 14 صفحه : 388