نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 14 صفحه : 335
و نيز از نظر آن ذيلى كه دارد يعنى جمله(وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى) در
معناى آيه(لَنْ يَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا
دِماؤُها وَ لكِنْ يَنالُهُ التَّقْوى مِنْكُمْ)[1]
مىباشد، پس اينكه بعضى[2] از مفسرين
درخواست رزق را در اين آيه به درخواست رزق براى خلق، يا براى شخص رسول خدا 6
تفسير كردهاند صحيح نيست.
و تفسير و بحث در پيرامون جمله(وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى) مكرر گذشته است.
و بعيد نيست كه از آيه شريفه به خاطر اينكه امر به نماز را منحصر در
اهل رسول خدا 6 كرده، با اينكه در دو آيه قبل آن را منحصر در خود رسول خدا 6
كرده بود و مىفرمود: در چهار هنگام نماز بخوان و صبر بكن، و نيز با در نظر گرفتن
اينكه آن جناب را نهى مىكرد از اينكه چشم به زر و زيور دنيايى كفار بدوزد، بر
مىآيد كه اين سوره در اوائل بعثت، يا خصوص اين آيه در آن موقع نازل شده است، و از
ابن مسعود هم روايت شده كه سوره طه از عتاق اول يعنى سورههاى قديمى است.
(وَ قالُوا لَوْ لا يَأْتِينا بِآيَةٍ مِنْ رَبِّهِ أَ وَ
لَمْ تَأْتِهِمْ بَيِّنَةُ ما فِي الصُّحُفِ الْأُولى).
اين آيه حكايت گفتار مشركين مكه است كه به عنوان تعريض به قرآن
گفتهاند: اين قرآن آيتى نيست كه بر نبوت دلالت كند، بايد آيتى بياورد نظير آياتى
كه پيغمبران نخست آوردند، كلمه بينه به معناى شاهد بيان كننده، و يا
شاهد روشن است. و بعضى[3] گفتهاند:
به معناى بيان است.
هر چه باشد اينكه گفتهاند: اگر آيتى از ناحيه پروردگارش
نياورد ، منظورشان اهانت به قرآن كريم و عاجز ساختن رسول خدا 6 در آوردن
آيت پيشنهادى است و جمله(أَ وَ لَمْ
تَأْتِهِمْ بَيِّنَةُ ...) پاسخ از آن اعتراض است، و
معنايش بنا بر وجه اول از دو معنايى كه براى كلمه بينة كرديم اين
مىشود كه: مگر نيامد براى ايشان شاهدى كه شهادت دهد بر آنچه در كتابهاى
نخستين- تورات و انجيل و سائر كتب آسمانى- از شرايع و حقايق معارف است، و بيان كننده
آنها باشد. بله آمد، و آن قرآن است كه به وسيله مردى درس نخوانده آمده است، مردى
كه هيچ سابقه مراجعه به معلمى كه تعليمش دهد، و تلقينش كند
[1] از گوشت و خون قربانىها چيزى به خدا نمىرسد، و ليكن تقوايى
كه از شما سر زند عايد او مىگردد. سوره حج، آيه 37.