نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 14 صفحه : 329
[مفاد و مراد آيه:(وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِها
...) و اقوال و وجوه عديدهاى كه مفسرين پيرامون آن
گفتهاند]
(وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ)-
يعنى او را در حالى منزه بدار كه مشغول به حمد و نيايش باشى، چون اين حوادث كه
تحملش مشكل و صبر بر آن دشوار است، نسبتى با عوامل خود دارد كه البته از اين نظر
حوادثى است بد و زشت، كه بايد خداى را از آن منزه بدارى، و نسبت ديگرى به خداى
تعالى دارد كه همان اذن خدا است، كه به اين نسبت همه حوادثى است جميل، و جز مصالحى
عمومى كه باعث اصلاح نظام هستى است بر آن مترتب نمىشود، و از اين نظر بايد خداى
را حمد و ثنا گويى.
(قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِها)- دو كلمه قبل دو ظرفند براى تسبيح و حمد پروردگار.
(وَ مِنْ آناءِ اللَّيْلِ فَسَبِّحْ)- اين جمله نظير جمله(وَ إِيَّايَ
فَارْهَبُونِ)[1] است كه فاى تفريع بر سر فعل آمده و مفعول مقدم ذكر شده است و
كلمه آناء بر وزن افعال جمع انى و يا انو - به
كسر همزه است- كه به معناى وقت است، و كلمه من براى تبعيض است و جار و
مجرور متعلق به فعل سبح است و تقدير آن و بعض آناء الليل سبح
فيها- و در بعضى اوقات شب تسبيح بگوى مىباشد، و كلمه اطراف در
جمله(أَطْرافَ النَّهارِ) به
طورى كه گفتهاند منصوب به حذف حرف جر است و به جمله من آناء عطف شده
و تقدير آن و سبح فى اطراف النهار است. و اما اينكه مقصود از اطراف
النهار چيست آيا قبل از طلوع آفتاب و قبل از غروب آن است يا وقتى ديگر است؟ كلمات
مفسرين مختلف شده كه به زودى بدان اشاره خواهيم كرد.
تسبيحى كه در آيه ذكر شده مطلق است و از جهت لفظ دلالتى ندارد كه
مقصود از آن نمازهاى واجب يوميه باشد كه بعضى[2]
از مفسرين گفتهاند و يا مطلق نماز باشد كه بعضى[3]
به تبعيت از روايتى كه از بعضى از قدما مانند قتاده و غيره نقل شده بر آن اصرار
ورزيدهاند؟.
دسته اول گفتهاند:[4] مجموع آيه
دلالت دارد بر امر به نمازهاى پنجگانه يوميه پس جمله(قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ) به نماز صبح و جمله(وَ قَبْلَ غُرُوبِها) به
نماز عصر و جمله(وَ مِنْ آناءِ اللَّيْلِ) به
نماز مغرب و عشاء و جمله(أَطْرافَ
النَّهارِ) به نماز ظهر دلالت دارد.
و اگر وقت نماز ظهر را اطراف روز خوانده با اينكه وقت آن نيمه روز
است بدين