در اين آيه كه مىفرمايد: عوج ندارد دو احتمال هست يكى
اينكه مربوط به پيروى داعى باشد و در نتيجه(لا عِوَجَ لَهُ) حال از ضمير جمع و عامل آن
يتبعون باشد كه در اين صورت معناى آيه چنين مىشود كه، مردم در آن روز جز
پيروى محض چارهاى ندارند، نه مىتوانند كمترين توقفى كنند، و نه كمترين استنكاف و
تنبلى و مسامحهاى، براى اينكه همه اينها فرع توانستن است و آن روز نه تنها مردم
توانايى ندارند بلكه توهم آن را هم نمىكنند چون آن روز به عيان مىبينند كه ملك و
قدرت تنها از خداى سبحان است و كسى شريك او نيست هم چنان كه فرمود:(لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْواحِدِ
الْقَهَّارِ)[1] و نيز فرموده:(وَ لَوْ يَرَى
الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ
جَمِيعاً)[2].
احتمال دوم اينكه متعلق به داعى باشد آن وقت معناى آيه اين مىشود
كه: داعى روز قيامت احدى را ترك نمىكند مگر آنكه بدون استثناء دعوت مىكند و
خلاصه در باره احدى دچار اشتباه و فراموشى نگشته در دعوت هيچ كس سهلانگارى
نمىكند.
و ليكن تعقيب جمله به جمله(وَ
خَشَعَتِ الْأَصْواتُ لِلرَّحْمنِ ...) با
احتمال اول مناسبتر است براى اينكه اگر كسى را دعوت و يا احضار كنند وقتى صدايش
بلند مىشود كه در مقام تمرد و استكبار از اطاعت و پيروى باشد، و كلمه
همس در آيه مورد بحث به طورى كه راغب گفته به معناى صداى خفى است و
همس الاقدام به معناى آهستهترين صداى پاهاست[3].
هم چنان كه در قرآن به همين معنا به كار رفته آنجا كه فرموده:(فَلا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْساً).
خطاب در جمله(فَلا
تَسْمَعُ) به رسول خدا 6 است ولى مقصود، هر كسى است كه حس شنوايى داشته
باشد، و معنايش اين است كه آن روز صداها به خاطر استغراق در مذلت و خوارى در برابر
خداى تعالى آن چنان آهسته مىشود كه هيچ شنوندهاى جز صدايى خفيف نمىشنود.
[حال آدميان در روز قيامت: پيروى داعى، خشوع اصوات و سود نبخشيدن
شفاعت(إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ)]
(يَوْمَئِذٍ لا تَنْفَعُ الشَّفاعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ
لَهُ الرَّحْمنُ وَ رَضِيَ لَهُ قَوْلًا)
اينكه منفعت شفاعت را نفى مىكند، كنايه از اين است كه قضاء به عدل، و حكم
[1] امروز ملك از كيست از خداى واحد قهار. سوره مؤمن، آيه 16.
[2] و اگر كسانى كه ستم كردند خود را در آن هنگام كه عذاب را
مىبينند مشاهده كنند مىفهمند كه نيروى همه نيروها تنها از خدا است. سوره بقره،
آيه 165.