نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 14 صفحه : 155
باره مهاجرين حبشه نازل شده، و در بعضى[1] ديگر افراد ديگرى نام برده شده، و
به زودى در بحث روايتى آمده از نظر خوانندگان خواهد گذشت.
و به هر حال عموم لفظ آيه به عموميتش باقى است، و همانطور كه گفتيم
به هيچ قيدى مقيد نيست، و ظاهرا آيه شريفه متصل به جمله سابق، يعنى(سَيَكْفُرُونَ بِعِبادَتِهِمْ وَ يَكُونُونَ عَلَيْهِمْ
ضِدًّا) باشد.
بحث روايتى
در تفسير قمى به سند خود از ابى بصير، از امام صادق (ع) روايت كرده
كه در ذيل آيه(كَلَّا سَيَكْفُرُونَ بِعِبادَتِهِمْ وَ يَكُونُونَ
عَلَيْهِمْ ضِدًّا) فرمود: يعنى روز قيامت، كه مقصود آن
جناب اين است كه اين شركايى كه مشركين آنها را معبود خود گرفتند، روز قيامت ضد
ايشان خواهند بود، و از ايشان و عبادتشان تا قيامت بيزارى خواهند جست[2].
[چند روايت در معناى جمله:(إِنَّما
نَعُدُّ لَهُمْ عَدًّا)]
و در كافى به سند خود از عبد الاعلى مولاى آل سام روايت كرده كه گفت:
از امام صادق (ع) پرسيدم آيه(إِنَّما نَعُدُّ
لَهُمْ عَدًّا) چه معنا دارد؟ فرمود: به نظر خودت
معنايش چيست؟ عرض كردم: شمردن ايام، فرمود پدران و مادران هم كه مىتوانند حساب
عمر فرزند خود را نگهدارند، بلكه مقصود شمردن نفسهاى خلق است[3].
و در نهج البلاغه يكى از كلمات آن حضرت اين است كه فرمود: نفسهاى
آدمى گامهاى او است كه به سوى اجل خود بر مىدارد و نيز آن جناب فرمود: هر چيز
شمردنى رو به كمى مىگذارد و بالأخره به آخر مىرسد، و هر چيزى كه انتظارش هست سر
انجام مىآيد[4].
و در الدر المنثور است كه عبد بن حميد، از امام ابى جعفر محمد بن
على، روايت كرده كه در تفسير جمله(إِنَّما نَعُدُّ
لَهُمْ عَدًّا) فرمود: همه چيز را مىشمارد، حتى نفسها
را[5].
مؤلف: اين روايت از ساير روايات عامتر است، و بعيد نيست كه از آن
استفاده شود كه اصلا اگر در ساير روايات نفس را مصداق آيه دانستهاند صرفا از باب
مثال بوده.