نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 14 صفحه : 111
شامل قسمتى از مكان پيش روى ملائكه و مكانى
كه در آنند و تمامى مكان پشت سر ايشان مىشود، ولى شامل تمام مكان پيش روى آنان
نمىشود، و همچنين اگر مراد از آن، زمان بوده باشد، شامل همه گذشته و حال، و قسمتى
از آينده، يعنى آينده نزديك مىگردد، و حال آنكه سياق جمله(لَهُ ما بَيْنَ أَيْدِينا وَ ما خَلْفَنا وَ ما بَيْنَ ذلِكَ)
به صراحت احاطه را مىرساند، و با بعضى زمانها و يا مكانها دون بعضى نمىسازد.
[بيان اينكه سخن ملائكه:(لَهُ ما بَيْنَ
أَيْدِينا وَ ما خَلْفَنا وَ ما بَيْنَ ذلِكَ)
مالكيت حقيقيه و مطلقه خدا را افاده مىكند و اشاره به وجوه مختلف ديگر در معناى
اين جمله]
بنا بر اين وجه صحيح اين است كه ما كلمه(ما بَيْنَ أَيْدِينا) را بر اعمال ملائكه و آثار
متفرع بر وجود ايشان حمل كنيم و بگوييم: به منظور اين است كه خدا آنچه عمل و اثر
از ما سر مىزند مالك است، و مراد از(ما
خَلْفَنا) را اسباب وجود ملائكه بگيريم و بگوييم: مراد از آن اين است كه خدا
مالك تمامى آن اسباب و مقدماتى است كه قبل از هستى ما رديف كرد و آن اسباب سبب
پيدايش ما شد، و جمله(ما بَيْنَ ذلِكَ) را حمل كنيم بر وجود خود ملائكه كه اگر آيه را چنين معنا كنيم آن
وقت آيه شريفه متضمن بديعترين تعبيرها، و لطيفترين بيانات مىشود، كه با اين
معنا احاطه الهى هم محفوظ مىماند، چون برگشت معناى آيه به اين مىشود كه خدا مالك
وجود ما و مالك متعلقات قبلى و بعدى وجود ما است.
اين بود آن معنايى كه مىخواستيم براى اين جمله بكنيم، ولى مفسرين در
معناى آن اختلاف كردهاند، بعضى[1] گفتهاند،
مراد از(ما بَيْنَ أَيْدِينا)
زمان آينده و پيش روى ما است، و مراد از(ما
خَلْفَنا) زمان گذشته و مراد از(ما بَيْنَ
ذلِكَ) زمان حال ما است.
بعضى[2] ديگر
گفتهاند:(ما بَيْنَ أَيْدِينا)
يعنى زمان قبل از ايجاد، و(ما
خَلْفَنا) يعنى بعد از مرگ تا بر قرار شدن آخرت و(ما بَيْنَ ذلِكَ) يعنى مدت زندگى.
بعضى[3] ديگر
گفتهاند:(ما بَيْنَ أَيْدِينا)
يعنى دنيا تا نفخه اول صور، و(ما
خَلْفَنا) يعنى بعد از نفخه دوم، و(ما بَيْنَ
ذلِكَ) يعنى بين اين دو نفخه كه مدت چهل سال است.
بعضى[4] ديگر
گفتهاند(ما بَيْنَ أَيْدِينا)
يعنى آخرت(وَ ما خَلْفَنا)
يعنى دنيا، عدهاى[5] ديگر
گفتهاند:(ما بَيْنَ أَيْدِينا)
يعنى قبل از خلق،(وَ ما خَلْفَنا)
يعنى بعد از فناء،(وَ ما بَيْنَ ذلِكَ)
يعنى بين دنيا و آخرت، بعضى[6] ديگر
گفتهاند:(ما بَيْنَ أَيْدِينا)
يعنى آنچه از امر دنيا مانده و(ما
خَلْفَنا) يعنى آنچه گذشته و(ما بَيْنَ
ذلِكَ) يعنى آنچه الآن در آن هستند.
بعضى[7] ديگر
گفتهاند: معناى آيه ابتداى خلقت و انتهاى اجل و مدت حيات ما
[1] ( 1، 2، 3، 4، 5، 6، 7) تفسير فخر رازى، ج 21، ص 239 و مجمع
البيان، ج 3، ص 521.
[2] ( 1، 2، 3، 4، 5، 6، 7) تفسير فخر رازى، ج 21، ص 239 و مجمع
البيان، ج 3، ص 521.
[3] ( 1، 2، 3، 4، 5، 6، 7) تفسير فخر رازى، ج 21، ص 239 و مجمع
البيان، ج 3، ص 521.
[4] ( 1، 2، 3، 4، 5، 6، 7) تفسير فخر رازى، ج 21، ص 239 و مجمع
البيان، ج 3، ص 521.
[5] ( 1، 2، 3، 4، 5، 6، 7) تفسير فخر رازى، ج 21، ص 239 و مجمع
البيان، ج 3، ص 521.
[6] ( 1، 2، 3، 4، 5، 6، 7) تفسير فخر رازى، ج 21، ص 239 و مجمع
البيان، ج 3، ص 521.
[7] ( 1، 2، 3، 4، 5، 6، 7) تفسير فخر رازى، ج 21، ص 239 و مجمع
البيان، ج 3، ص 521.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 14 صفحه : 111