نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 14 صفحه : 100
افرادى است كه در كشتى با نوح بودند، و ذريه
آنان كه خداوند در ذريهشان بركت نهاد و به حكم آيه(وَ جَعَلْنا ذُرِّيَّتَهُ هُمُ الْباقِينَ)[1] ذريه
خود نوح بودند.
جمله(وَ مِنْ ذُرِّيَّةِ
إِبْراهِيمَ وَ إِسْرائِيلَ) نيز مانند جمله قبلش عطف بر
جمله(مِنَ النَّبِيِّينَ)
است.
خداى تعالى در اين آيه افرادى را كه بر آنان انعام نموده چهار طائفه
معرفى كرده است:
1- ذريه آدم 2- آنان كه با نوح در كشتيشان قرار داد، 3- ذريه ابراهيم
4- ذريه اسرائيل، و اين چهار طائفه هر يك نسبت به طائفه بعد خود شمول دارد، و با
ذكرش حاجت به ذكر آن نمىگذارد زيرا مثلا ذريه اسرائيل خود ذريه ابراهيم بودند و
ذريه ابراهيم و اسرائيل از آنان كه با نوح به كشتى در آمدند بودند، و همه
نامبردگان از ذريه آدم (ع) بودند.
و شايد وجه اين تعبير، و ذكر خاص بعد از عام، اشاره به اين باشد كه
نعمت سعادت، و بركت نبوت بر نوع بشر دفعة بعد دفعة نازل شده، و اين معنا را قرآن
كريم در چهار جا براى چهار طايفه ذكر فرموده:
[چهار بيان در آيات قرآنى كه چهار ميعاد را براى اختصاص نوع بشر به
نعمت نبوت و موهبت سعادت بيان مىكند]
[1] و نژاد و اولاد او را در زمين باقى داشتيم. سوره صافات، آيه
77.
[2] گفتيم همگى از آن فرود آييد هر گاه هدايتى از طرف من براى
شما آمد كسانى كه از آن پيروى كنند نه ترسى بر آنها است و نه غمگين مىشوند. و
كسانى كه كافر شوند و آيات ما را تكذيب كنند اهل دوزخند و هميشه در آن خواهند بود.
سوره بقره، آيه 38 و 39.
[3]( به نوح) گفته شد: اى نوح! با سلامت و بركت از ناحيه ما بر
تو و بر تمام امتهايى كه با تواند فرود آى، و امتهايى نيز هستند كه ما آنها را از
نعمتها بهرهمند مىسازيم سپس عذاب دردناكى از سوى ما به آنها مىرسد. سوره هود،
آيه 48.
[4] و البته ما نوح و ابراهيم را( به سوى خلق) فرستاديم و در
فرزندانشان نبوت و كتاب قرار داديم پس برخى از آنها به راه حق هدايت يافتند و بسيارى
به فسق و بد كارى شتافتند. سوره حديد، آيه 26.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 14 صفحه : 100