نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 13 صفحه : 91
پس مىتوان گفت كه امداد و مد هر چيز به اين
است كه از نوع خودش بدان اضافه كنيم تا بدين وسيله وجود و بقايش امتداد يابد، كه
اگر اين اضافه را نكنيم وجودش قطع مىشود، مانند چشمه آب كه از منبع زير زمينى خود
مدد گرفته و لحظه به لحظه به آن اضافه مىشود، و در نتيجه جريانش امتداد مىيابد.
خداى سبحان هم كه انسان را در عملش (چه دنيوى چه اخروى) امداد مىكند
در حقيقت به همين معنا است، زيرا تمامى وسائل عمل و آنچه كه عملش در تحققش محتاج
بدان است از قبيل علم و اراده و ابزار بدنى و قواى فعاله و مواد خارجى كه عمل روى
آنها واقع مىشود، و عامل با عمل خود در آنها تصرف مىكند، و همچنين اسباب و شرائط
مربوط به عمل و به مواد، همه و همه امورى تكوينى هستند كه آدمى خودش در خلقت و
فراهم نمودن آنها دخالت ندارد، و اگر يكى و يا همه آنها نباشد، عمل انسان هم تحقق
نخواهد يافت، اين خداى سبحان است كه به فضل خود آنها را افاضه فرموده و وجود و
بقاء آدمى را امتداد مىدهد، آرى اگر عطاى او منقطع شود عمل هر عاملى از او منقطع
مىگردد.
[بيان اينكه دنيا طلبان در اعمال دنيوى، و عقبى طلبان در اعمال
اخروى مستمد از عطاى خداوندند]
پس اهل دنيا در دنياى خود و اهل آخرت در آخرت خود از عطاى خدا
استمداد مىكنند، و در اين عطا كردن چيزى جز حمد عايد خداى سبحان نمىشود، آرى هر
چه او عطا مىكند انعامى است بر آدمى كه آن را در موضع نيكو و موردى كه پروردگارش
راضى باشد استعمال كند، و اما اگر فسق بورزد و آن نعمت را در آن مورد نيكو استعمال
نكند در حقيقت كلمه خدا را از جاى خود تحريف كرده و نبايد جز خود كسى را ملامت
كند، به هر حال خداوند مستحق ثناى جميل مىباشد و حجت بالغه او تمام است.
پس اينكه فرمود: كلا نمد معنايش اين است كه ما هر دو
فريق را (چه آنها كه برايشان عجله مىكنيم و چه آنها كه شكر سعيشان را مىگذاريم)
امداد مىنماييم و اگر مفعول نمد كه كلمه كلا باشد (با
اينكه بايد بعد از فعل بيايد) قبل از فعل آورده شده، بدين جهت بوده است كه بفهماند
نسبت به آن عنايتى است، و مقصود بيان عموميت امداد نسبت به هر دو فريق است.
و اينكه به يك يك آن دو گروه اشاره كرد و فرمود:(هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ)
يعنى اين دسته كه برايشان عجله مىشود و اين دسته كه سعيشان شكرگزارى مىگردد،
براى اين بود كه بفهماند هر كدام از آنها وضعى مخصوص بخود دارند، و نتيجه معنا
چنين مىشود كه هر يك از اين دو فريق در تحت تربيت الهى قرار داشته و از عطاء خدا
برايشان افاضه مىشود، بدون هيچ تفاوت، جز اينكه يكى از اين دو دسته نعمت اللَّه
را در طلب آخرت مصرف نموده و خدا
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 13 صفحه : 91