نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 13 صفحه : 62
و هر كه آخرت را بخواهد و كوشش خود را همه
براى رسيدن به آن قرار دهد آنان سعيشان قبول شده و صاحب اجر خواهند بود (19).
هر يك را از عطاء پروردگارت مدد مىكنيم، اينها را و آنها را، و از
عطاء پروردگار تو جلوگيرى نمىشود (20).
ببين چگونه بعضى را بر بعضى برترى داديم، تازه اين برتريها دنيويست
برترى آخرت بيشتر و بزرگتر است (21).
با خدا معبودى ديگر شريك مگير تا در نتيجه ملامت زده و تنها و بى يار
نشوى (22).
بيان آيات
آيات سابق از سوره مورد بحث، جريان سنت الهى را در هدايت انسان به
سوى حق و دين توحيد خاطرنشان مىكرد و خلاصه آن سنت اين بود كه خداوند هر كس را كه
دعوت حق را اجابت كند در دنيا و آخرت سعادتمند گرداند و هر كه را كه به حق كفر
ورزيده و از امر او سرپيچى نمايد در دنيا و آخرت عقاب كند.
و اگر نزول تورات و حوادثى را كه بعد از آن، براى بنى اسرائيل پيش
آمده، ذكر فرمود از باب تطبيق حكم كل اين سنت بر افراد و مصاديق آن بود.
و اين دسته از آيات جريان همان سنت را در اين امت خاطر نشان مىسازد،
و مىفرمايد كه به همان نحو كه در امت موسى (ع) جريان يافت در اين امت نيز جريان
مىيابد، آن گاه نتيجه مىگيرد كه پس بايد از شرك اجتناب ورزيده و همواره ملازم
طريق توحيد باشند، و در آخر مىفرمايد:(لا
تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ فَتَقْعُدَ مَذْمُوماً مَخْذُولًا).
[توضيح در مورد اينكه قرآن بدانچه اقوم است هدايت
مىكند و اينكه اسلام دين قيم است]
(إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ
أَقْوَمُ) يعنى اين قرآن هدايت مىكند بسوى دينى كه اقوم از هر دين و مسلطتر
بر اداره امور بشر است هم چنان كه در جاى ديگر فرموده:(قُلْ إِنَّنِي هَدانِي رَبِّي إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ دِيناً قِيَماً مِلَّةَ
إِبْراهِيمَ حَنِيفاً)[1].
و اقوم افعل تفضيل از قيام است و معناى اصلى قيام، ضد قعود است كه
اين خود يكى
[1] بگو اى پيامبر محققا مرا خدا براه راست هدايت كرده است به
دين استوار و آيين پاك ابراهيم.
سوره انعام، آيه 161 و 162.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 13 صفحه : 62